معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه ۵۸ درصد پروژه‌های دهه فجر امسال در روستاهای استان به بهره‌برداری می‌رسد، ارتقای شاخص‌ها در مناطق روستایی چشمگیرتر است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: مهمترین پیامد پروژه‌هایی که برای ایام دهه فجر پیش بینی شده، ارتقای شاخص‌های معیشتی، اشتغال و اقتصاد استان است.

وی شمار طرح‌ها و پروژه‌هایی را که برای افتتاح یا کلنگ‌زنی در دهه فجر برنامه‌ریزی شده است، یک هزار و ۶۱۴ طرح ذکر کرد و گفت: در این مدت آغاز عملیات اجرایی ۱۵۵ طرح و پروژه را در استان شاهد خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی مجموع اعتبار هزینه شده برای پروژه‌هایی را که افتتاح و اعتبارات پیش بینی شده برای طرح‌ها و پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی می شود، ۳۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از سد سیاهو یکی از برنامه‌های دهه فجر است افزود: با بهره‌برداری از این سد ۴۰۰ هکتار از زمین‌های پایاب سد آبیاری می‌شوند.

میرجعفریان گفت: آب سد سیاهو، تولیدات کشاورزی منطقه را تا چهار برابر افزایش خواهد داد.

وی گازرسانی به برخی روستاهای استان را از برنامه‌های شاخص دهه فجر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶۳ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردارند که با اجرای پروژه‌های دهه فجر این رقم به بیش از ۸۵ درصد می‌رسد و امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ درصد روستاهای استان به شبکه گاز شهری وصل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: گازرسانی به روستاها علاوه بر اینکه زندگی مردم را آسان می‌کند، زیرساخت لازم برای پروژه‌های اقتصادی حوزه کشاورزی و دامداری را تامین می‌نماید.

وی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که به واسطه پیگیری‌های استاندار امسال در همایش ملی روز روستا و عشایر نتیجه داد، مبادله تفاهم‌نامه‌ای برای رفع مشکل آبرسانی به ۵۰۰ روستای استان بود.

میرجعفریان ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه ۳۳ مجتمع آبرسانی طی سال به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب مشکل آبرسانی سیار روستاهای استان برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: با اجرای پروژه‌های مختلف در روستاهای استان از شیب تند مهاجرت به شهرها و تخلیه روستاها کاسته شده و شاهد برگشت رونق به روستاهای استان هستیم.

وی گفت: افزایش تعداد کلاس‌های درس، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، اجرای پروژه راه‌آهن و بهسازی راه‌ها از جمله اقداماتی است که سبب شده شاخص‌های معیشتی، اقتصادی و اشتغال استان ارتقا پیدا کند.

معاونان هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی دیروز (پنجشنبه) در نشست خبری برنامه‌ها و طرح‌های دهه فجر در این استان را تشریح کردند.

در این نشست اعلام شد که یک هزار و ۶۱۴ طرح و پروژه همزمان با دهه فجر در استان آماده بهره‌برداری و کلنگ‌زنی است و از این تعداد یک هزار و ۴۵۹ طرح و پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر امسال در این استان افتتاح می‌شود.

همچنین در این دهه عملیات اجرایی ۱۵۵ طرح در استان آغاز می‌شود که در مجموع یک هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها پیش بینی شده است.

تامین اعتبار این طرح‌ها از محل اعتبارات ملی، تسهیلات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: دهه فجر، فرصت رونمایی از نتایج برنامه‌های اقتصادی استان است.

مشیرالحق عابدی اظهار داشت: ابتدای امسال بنا به دستور استاندار مبنی بر اجرایی شدن فرمایشات رهبری در حوزه اقتصادی، برنامه‌ای راهبردی با محورهای اولویت دار به دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصادی ابلاغ شد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان پاییز امسال کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور داشت.