سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به برودت هوا و اولویت تامین گاز خانگی، زمان فعالیت اصناف استان تا اطلاع بعدی به ساعت ۲۰ کاهش یافت.

حامد حسن‌نژاد افزود: با توجه به افت فشار گاز در خراسان جنوبی، طبق تصمیم ستاد مدیریت بحران استان، گاز واحدهای صنفی و صنعتی استان قطع شد تا از قطعی گاز در بخش خانگی جلوگیری شود.

وی درباره کمبود بخاری برقی و افزایش قیمت‌ کالای موجود در استان اظهار داشت: روز گذشته حدود ۱۱۸ مورد بازدید از واحدهای فروش بخاری برقی و نفت‌سوز در بیرجند برای جلوگیری از احتکار و گرانفروشی انجام شد که برای چهار مورد پرونده تخلف تشکیل شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین با اصنافی که غیرقانونی اقدام به وصل مجدد گاز کنند، برخورد قانونی می‌شود.

وی از همراهی واحدهای صنفی و صنعتی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق قدردانی کرد و افزود: از مردم هم تقاضا داریم همکاری لازم را در مصرف بهینه گاز داشته باشند تا این شرایط را به خوبی پشت‌ سر بگذاریم.

حسن‌نژاد درخصوص فعالیت نانوایی‌ها گفت: گاز نانوایی‌های استان قطع نشده و ساعت کاری این واحدها نیز تغییری نداشته است.

مشکلی در تامین نان وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه پخت نان در نانوایی‌های استان با مشکلی مواجه نیست یادآور شد: در صورتی قطعی گاز نانوایی‌ها، مشعل‌های دوگانه‌سوز تهیه شده و مشکلی به وجود نمی‌آید.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا در صورت لزوم تعدادی از نانوایی‌ها در استان کشیک باشند و اطلاع‌رسانی از طریق نصب بنر انجام خواهد شد.

با ورود موج سرما به کشور و استان طی روزهای اخیر دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر هم در خراسان جنوبی کاهش یافت که افت شدید فشار گاز در این استان را به دنبال داشته است.

خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد و در شرایط افت فشار برخی از مناطق در شب‌های گذشته دچار قطعی گاز شدند که بنابر اعلام مسوولان استانی، غرب خراسان جنوبی شرایط شکننده‌تری دارد.

نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان دیشب با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران برگزار شد که استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: وضعیت شبکه گاز در این استان با توجه به اینکه در انتهای خط انتقال قرار دارد، شکننده است و باید همچنان در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.

جواد قناعت افزود: تامین نان و سوخت جایگزین مهمترین اقدام در شرایط قطع احتمالی گاز است که باید مدیران و فرمانداران تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تا امروز تعطیل بوده و مدارس استان تا پایان هفته جاری غیرحضوری است.