– مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا سال ۱۴۰۳ از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

سید حسین هاشمی  اعلام کرد: تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) به منظور اجرای پروژه‌های روستایی در حوزه آبرسانی به روستاها، احیا و مرمت قنوات، طرح‌های آبخیزداری، راه‌های روستایی، امنیت غذایی، بازآفرینی محلات هدف شهری و مسکن محرومان به امضا رسیده است.

وی به دستور ویژه رئیس جمهور مبنی بر تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی در آذر سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: طبق این دستور، توجه ویژه به مناطق روستایی و عشایری، تامین زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز روستاییان از جمله تامین آب، راه آسفالت، فضاهای آموزشی و درمانی و سایر زیرساخت‌ها در راستای تثبیت و ماندگاری جمعیت در روستاها دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: سه هزار و ۵۵۶ آبادی و روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۷۷۶ آبادی با جمعیت ۳۰۹ هزار نفر دارای سکنه هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۹۶۷ روستای استان خراسان جنوبی دارای دهیاری و ۸۰۹ روستا نیز فاقد دهیاری است.

هاشمی از وجود ۱۳ روستای هدف گردشگری در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: هزار و ۱۹۱ محله عشایری با جمعیت ۷۲ هزار نفر در استان داریم.

وی اظهار داشت: تعداد روستاهای دارای شورای اسلامی ۹۰۴ روستا با ۲ هزار و ۶۷۸ عضو شوراست که از این اعضا ۸۰ نفر زن هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: برگزاری دوره آموزشی برای دهیاران، کارکنان دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاها، طرح حکمرانی روستا، امضا و پیگیری تفاهم‌نامه‌ با نهادهای انقلابی، پیگیری طرح بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار و سفرهای رئیس جمهور از اقداماتی است که در دفتر روستایی دنبال شده است.

وی از اختصاص پنج دستگاه حمل زباله سبک به دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: با واگذاری این ماشین‌آلات، تعداد دستگاه‌های عمرانی و خدماتی دهیاری‌ها به ۲۸۲ مورد رسیده است.

هاشمی افزود: مجوز تاسیس دهیاری برای ۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای شورا و فاقد دهیاری نیز اخذ شد و به این ترتیب تعداد دهیاری‌های استان به ۹۶۷ مورد رسید.

وی از پیگیری استخدام دهیاران و کارکنان مشمول طرح جذب ایثارگران هم خبر داد و گفت: تعداد ۱۶ نفر مشمول این طرح شدند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: اقدام دیگر در حوزه توسعه روستایی انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی برای احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اولویت مناطق محروم و دورافتاده است.

وی بیان کرد: سهم استان خراسان جنوبی در مرحله نخست چهار هزار واحد نیروگاهی است که براساس تقسیم‌ بندی‌های صورت گرفته، ۷۲۷ واحد با معرفی بخشداری‌ها و فرمانداری‌های استان اجرایی خواهد شد.

هاشمی افزود: مجری این طرح سازمان بسیج سازندگی است و شرکت توزیع نیروی برق استان نظارت کار را برعهده دارد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان با ریاست استاندار گفت: یکی از کمیته‌های ذیل این ستاد کمیته روستایی و عشایری با حضور ۱۴ دستگاه است که تاکنون در این خصوص پنج جلسه برگزار کردیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: زیباسازی روستاهای هدف گردشگری، برپایی سیاه چادرها و بازارچه‌های صنایع دستی، برگزاری مسابقات بومی و محلی و برگزاری جشنواره‌های ورزشی در نوروز برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برای کاهش تصادفات و رفع خستگی مسافران با مشارکت دستگاه‌های تخصصی، ظرفیت‌های مردمی، دهیاران و شورای اسلامی در ۱۸ نقطه حادثه‌خیز، ایستگاه‌های صنایع دستی، سیاه چادر و خانه‌های سلامت در قالب خانه‌های هلال برپا می‌شود.

هاشمی گفت: ۱۱۵ میلیارد تومان از محل منابع مختلف اعتباری به حساب دهیاری‌های استان واریز شده که ۴۰ درصد آن جاری و ۶۰ درصد عمرانی است.

وی افزود: ۴۳۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیارد تومان توسط دهیاری‌های استان اجرا شده است.