استاندار خراسان جنوبی گفت: آرامش مناسبی بر بازار خراسان جنوبی به خاطر مراعات اصناف و بازاریان و همکاری مردم حاکم است و تلاش و رصد بازار توسط دستگاه‌های متولی باعث شده که بازار استان نسبت به سایر مناطق تنش کمتری داشته باشد.

حمید ملانوری  در نشست کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: موضوع بازار و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یکی از مهمترین و اساسی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم است و در راستای مدیریت بازار، کارگروه تنظیم بازار در استان‌ها تشکیل شده و به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره کالای اساسی از جمله مرغ منجمد، روغن و برنج به اندازه کافی در انبارهای استان وجود دارد و از این جهت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اما عادی‌انگاری، نبود مدیریت و نظارت می‌تواند وضعیت بازار را متلاطم کند و تبعاتی را در جامعه برجا بگذارد.

وی با بیان اینکه رونق و نشاط بازار و کسب و کار تابع میزان عرضه و تقاضاست گفت: برای افزایش رونق بازار باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم و برای این کار باید همه کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در دسترس باشد.

ملانوری تصریح کرد: در جاهایی که دچار مشکلاتی در بازار می‌شویم، باید قدرت تنظیم را با همکاری دستگاه‌های متولی داشته باشیم تا قدرت خرید مردم به یکباره افت شدید نداشته باشد.

وی جلوگیری از فساد در بازار را با اهمیت دانست و گفت: احتکار، گرانفروشی و عرضه خارج از شبکه توزیع، نشاط را از بازار می‌گیرد و تنش ایجاد می‌کند که نیاز است قدرت مدیریتی و نظارتی برای تنظیم بازار را افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: به عنوان مثال خراسان جنوبی در زمینه گوشت سفید و قرمز و تخم‌مرغ یکی از تولیدکنندگان کشور است پس باید این محصولات ارزان‌تر از سایر مناطق به دست مردم برسد.

وی بیان کرد: در زمینه تولید گوشت با توجه به شرایط خشکسالی توزیع سه هزار تن نهاده دامی را از ابتدای سال گذشته شروع کردیم و در ماه‌های گذشته به ۲۲ هزار تن افزایش یافته است.

ملانوری گفت: کار ما در ستاد تنظیم بازار این است که تدابیر استانی داشته باشیم و نباید فقط وابسته به مصوبات ملی باشیم، البته مصوبات کشور ما را مکلف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکننده، مصرف‌کننده و حمل و نقل در تنظیم بازار برای ما اهمیت اساسی دارد افزود: در همین راستا سه کارگروه با عنوان «برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای حمایت از تولید»، «برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای ثبات بازار با جهت‌دهی به سمت حمایت از مصرف‌کننده» و «برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با حمل و نقل و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی» در استان تشکیل شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این کارگروه از توان و ظرفیت کارشناسان در هر حوزه برای تنظیم بازار استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت از تولیدات داخل استان باید مورد توجه اشخاص و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد تا این کسب و کارها رونق بیشتری پیدا کند.

ملانوری با بیان اینکه با توجه به شرایط استان و وجود مرغ گرم در حال حاضر نیازی به توزیع مرغ منجمد نیست گفت: در مورد گوشت قرمز نیز باید میزان مصرف بازار استان تضمین شود و جهاد کشاورزی موظف است خروج دام و بازار گوشت استان را مدیریت کند.

در این نشست که با محوریت ارائه گزارش وضعیت بازار استان، گزارش تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پیگیری مصوبات جلسات گذشته برگزار شد، گزارش مبسوطی از وضعیت بازار استان ارائه شد.

همچنین کنترل کالاها از مبدا تولید تا محل خرده‌فروشی، رصد تمامی کالاها، توزیع مرغ گرم به میزان نیاز بازار از جمله مواردی بود که در این گزارش‌ها مورد تاکید قرار گرفت.