رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان خراسان جنوبی گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان در پی بارندگی‌های اخیر و جاری شدن رودخانه‌ها، ۸۰ درصد آبگیری شده است.

 امیر کوهستانی  در تشریح این خبر اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر ۸۰ درصد از پهنه پنج هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شد که باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفره های زیر زمینی خواهد شد.

وی افزود: تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمامی فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان عنوان کرد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

وی گفت: گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه از پرندگان بومی همچنین روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود.

نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.