معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌ جنوبی گفت: ۲ هزار و ۹۹۷ تماس در سه ماه نخست امسال با اورژانس اجتماعی استان برقرار شد که بیشترین تماس‌ها به ترتیب مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک‌آزاری و همسرآزاری بوده است.

شهرام شیخانی روز شنبه در نشست خبری مدیرکل و معاونان بهزیستی خراسان جنوبی به مناسبت هفته بهزیستی و چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی افزود: در حال حاضر اورژانس اجتماعی در ۹ شهرستان استان فعال است.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۲۲ هزار نفر از خدمات پایگاه‌های اجتماعی بهزیستی استان بهره‌مند شدند اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات سلامت اجتماعی داشته‌اند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌ جنوبی گفت: اکنون ۵۳۶ فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست در ۲۴ مرکز نگهداری کودکان زیر پوشش نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: ۱۰ مرکز مداخله در بحران و کاهش طلاق و ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در استان خراسان جنوبی مشغول ارائه خدمات است.

شیخانی گفت: در حال حاضر ۱۴۲ مهد شهری و ۱۲۰ مهد روستایی در استان فعال هستند که ۱۰ هزار و ۷۰۰ کودک از مهدهای کودک‌ استان استفاده ‌کردند.

وی افزود: سال گذشته سه هزار و ۷۸۳ کودک در مهدهای خراسان جنوبی از طرح تامین یک وعده غذای گرم بهره‌مند شدند همچنین به یک هزار و ۲۷۱ کودک نیازمند ۴۲۸ میلیون تومان کمک هزینه شهریه مهدکودک پرداخت شده است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: امسال پرونده پنج هزار و ۶۲۳ نفر از معلولان استان به مراکز غیردولتی واگذار شد که ماهانه ۶۵۰ میلیون و ۷۶۰ هزار ریال حق‌الزحمه خدمات مددکاری به پرونده‌های واگذار شده پرداخت می‌شود.

جمیله رضازاده افزود: در حال حاضر ۱۵ مرکز شبانه روزی توانبخشی، مراقبتی و نگهداری در استان وجود دارد که ۶۹۱ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در این مراکز خدمات مراقبتی به صورت شبانه روزی خدمات دریافت می‌کنند.

وی گفت: از این مراکز ۶ مرکز مربوط به سالمندان، سه مرکز معلولان ذهنی، سه مرکز بیماران روانی مزمن، تعداد یک مرکز معلولان جسمی حرکتی و ۲ مرکز خانه کوچک معلولان ذهنی هستند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی درباره میزان پرداختی یارانه به مراکز شبانه‌روزی استان اظهار داشت: در این مراکز ۹ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال به صورت ماهیانه برای هر نفر و برای افراد مجهول‌الهویه و بی‌سرپرست نیز ۱۱ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در مراکز درجه B برای هر نفر به صورت ماهانه هشت میلیون و ۴۰۰ هزار ریال، افراد مجهول‌الهویه و بی‌سرپرست ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال و افراد دارای نیاز خاص ۱۱ میلیون و ۱۰ هزار ریال یارانه پرداخت می‌شود.

رضازاده گفت: در حال حاضر ماهانه در مجموع پنج هزار و ۹۲۴ میلیون و ۴۰ هزار ریال یارانه به مراکز شبانه‌روزی استان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ مرکز توانبخشی مبتنی بر خانواده در شهرستان‌های بیرجند و قاینات وجود دارد یادآور شد: ۱۷۸ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن توسط مراقبان آموزش دیده خدمات دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: یارانه هر فرد به صورت ماهانه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است که در سال ۹۸ به صورت کامل پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل افزود: به ۳۷۵ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در این مراکز خدمات ارائه می‌شود که ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال یارانه به مراکز برای هر نفر پرداخت می‌شود.

وی از فعالیت ۳۵ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی، حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی در استان خبر داد و گفت: سه ماه ابتدای امسال ۸۰۰ نفر از معلولان واجد شرایط تحت حمایت بهزیستی به طور مستمر از خدمات این مراکز روزانه بهره‌مند شدند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و بهره‌مندی خدمت‌گیرندگان مراکز از فضای مجازی و همچنین عدم حضور تمام وقت افراد در مراکز طرح بهبود تغذیه کودکان و نوجوانان مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی و همچنین طرح پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب تا زمان بهبود شرایط و بازگشایی کامل مراکز اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه فعالیت توانبخشی و درمان اختلالات دهانی، بلع و تغذیه نیز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون اعتباری به استان تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به طرح آماده‌سازی شغلی توانخواهان بیکار و واجد شرایط اشتغال در استان گفت: در چارچوب اجرای این برنامه ۲۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت فاقد شغل با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال آموزش‌ها و مشاوره‌های شغلی لازم را دریافت کردند و به منظور پیگیری سایر مراحل اشتغال، به حوزه اشتغال و کارآفرینی معرفی شدند.

رضازاده از توسعه کارگاه‌های تولیدی حمایتی معلولان در استان خبر داد و گفت: اکنون اداره کل بهزیستی در مرکز استان دارای چهار کارگاه تولیدی حمایتی است که پارسال ۱۱۰ نفر از این کارگاه‌ها خدمت دریافت کردند و توسعه آن در شهرستان‌های خوسف، طبس و قاینات در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اختصاص هفت میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال برای مناسب‌سازی محیط زندگی معلولان افزود: همچنین برای ۴۳۶ نفر مناسب‌سازی و تخصیص وسایل ADL انجام شده است.

وی عنوان کرد: امسال تاکنون براساس مکاتباتی که برای نیازسنجی انجام شده است یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برای این منظور هزینه خواهد شد.

۲۱ تا ۲۷ تیرماه هفته بهزیستی با شعار «شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده» گرامی داشته می‌شود