#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب خراسان در سال ۱۳۷۸ گفت: سفر معظم‌ له به شهرستان نهبندان منشا اثرات و برکات فراوانی بوده که یکی از آنها تصویب طرح توسعه نهبندان است.

 مصطفی نخعی  در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان که روز نهبندان نام دارد، افزود: بعد از آن سفر تاریخی، سال ۱۳۸۱ طرح توسعه نهبندان با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان و افق ۱۰ ساله به تصویب هیات دولت وقت رسید و قرار بود بعد از ۱۰ سال شهرستان نهبندان شاهد تحول گسترده باشد.

وی با اشاره به تاسیس استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۳ گفت: اقدامات زیادی انجام شد البته در مدت ۱۰ سال کمتر از ۵۰ درصد این اعتبار یعنی ۲۹ میلیارد تومان که در سال‌های انتهایی بود، به شهرستان تخصیص یافت.

“رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان بزرگ و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.”

“ایشان در بخشی از سخنان خود در اجتماع باشکوه مردم گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به‌طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.”

“با گذشت ۲۳ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سالروز سفر مقام معظم رهبری به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.”

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ادامه داد: اعتبار یادشده به اعتبارات جاری و عادی شهرستان کمک کرد و برای برق‌رسانی، احداث مجتمع‌های آبرسانی، زیرساخت‌های شهری، زیرساخت‌های بازارچه مرزی و از این قبیل هزینه شد.

وی گفت: اکنون که حجم محرومیت را در بسیاری از نقاط شهرستان مرزی نهبندان می‌بینیم، می‌گوییم اگر این سفر اتفاق نمی‌افتاد و طرح توسعه به تصویب نمی‌رسید، چه وضعیتی داشتیم؟

نخعی تصریح کرد: بدون شک در چنین وضعیتی باید برق‌رسانی به روستاهای نهبندان پیگیری می‌شد، پس طرح توسعه بسیار خوب بود و شاهد توسعه شهرستان بودیم اما آنچه انتظار داشتیم و مدنظر مقام معظم رهبری بود، هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی حضور سازمان‌های توسعه‌ای برای احداث واحدهای تولیدی را یکی از محورهای طرح توسعه نهبندان برشمرد و گفت: مردم این شهرستان به خوبی می‌دانند که این سازمان‌ها نه تنها حضور پیدا نکردند که حضور جزیی خود را نیز به بیرون شهرستان منتقل کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد تنوع زمینه‌های اشتغال، افزایش سطح درآمد مردم، حمایت از صنایع فرآوری مواد معدنی، اعمال سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار و نیروی متخصص، تکلیف و تمیهدات برای اقدامات زیربنایی از قبیل برق، راه و ارتباطات بازارچه مرزی دوکوهانه از دیگر محورهای سند توسعه نهبندان بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه در طرح توسعه نهبندان دیده شده بود با اهداف مد نظر فاصله طولانی داشته و آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به این شهرستان مرزی و تحول و توسعه آن کمک کند، اجرای طرح توسعه شهرستان است.

نخعی گفت: پرونده طرح توسعه به‌طور طبیعی سال ۱۳۹۲ بسته شد اما سال گذشته در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (۱۹ شهریور ۱۴۰۰) این موضوع را مجدد مطرح کردیم که برای بازنگری طرح به مسئولان و استاندار وقت ماموریت داده شد.

وی افزود: در استان کار خوب پیشرفت رفت، زحمات زیادی کشیده و طرح به مرکز ارسال شد اما با توجه به اینکه مکاتبات زیادی برای این طرح انجام دادیم بازخوردی که باید ندیدیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سندی که تهیه شده بود با یک سند علمی خیلی تفاوت داشت و در چارچوب علمی و کمی با اهداف و برنامه زمان‌بندی مشخص تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: طرح توسعه نهبندان مطالبه جدی ما و مردم شهرستان است لذا هرچه زودتر طرح جدید تهیه و ابلاغ شود چون کمک بزرگی برای این منطقه کم‌برخوردار است.

نخعی در ادامه با بیان اینکه پیگیری مسائل مردم نهبندان را به سند توسعه گره نزده‌ایم گفت: در ۲ سال گذشته اقداماتی از قبیل احداث و راه‌اندازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مجتمع علوم پزشکی، دپارتمان ملی معدن، راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی برای ایجاد اشتغال در شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از واحد کنسانتره آهن، راه‌اندازی واحد فراوری آندولزیت، احداث و فرآوری معدن طلای هیرد، واحد استیل کورد، پیگیری برای سرمایه‌گذاری شستا، طرح توسعه بیمارستان نهبندان، پایگاه امداد و نجات، کلینیک بیمارستان از دیگر اقدامات در دست اجرا است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: امروز نیز همزمان با هفته دولت عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان آغاز می‌شود زیرا موارد زیرساختی به‌ویژه برق برای سرمایه‌گذاران از مشکلات عمده بوده که با اجرای این پروژه بزرگترین مشکل این شهرستان حل و فصل می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری (روز نهبندان) در ششمین روز هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مردم در این شهرستان برگزار شد.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور