استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شکل‌گیری ستاد توسعه خاوران تا امروز ۱۹ تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است.

حمید ملانوری روز دوشنبه در شانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران افزود: از این تعداد، طرح ایجاد و راه‌اندازی کارخانه شیرخشک در شهرستان سربیشه با ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و طرح ایجاد و راه‌اندازی فرآوری انواع بذر در شهرستان بشرویه با سرمایه‌گذاری ۸۷ میلیارد تومان امروز مبادله شد.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی مانند میهمان عزیزی است که همیشه انتظار داریم به خانه ما بیاید و قدم روی چشم ما بگذارد پس بدون شک با حضور سرمایه‌گذار در جلسه ستاد توسعه خاوران باید خوشحال باشیم.

استاندار خراسان جنوبی یکی از مهمترین اهداف ستاد توسعه خاوران را جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: اگر گاهی به دلیل ناهماهنگی بین مسوولان در جلسه موضوعی پیش آید که سبب ناراحتی سرمایه‌گذار شود، عذرخواهی می‌کنیم.

وی با اشاره به دستور کار مربوط به سند آمایش سرزمینی استان اضافه کرد: این سند سال‌ها پیش تهیه شد اما افق طرح سال ۱۴۱۵ بود که براساس اعلام دولت باید براساس افق ۱۴۲۴ تنظیم شود.

ملانوری گفت: سند آمایش سرزمینی استان ضعف‌هایی دارد که امروز کلیات آن مطرح و مقرر شد تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و فرمانداران سند را مطالعه کنند، نظرات اصلاحی و پیشنهادات را ارائه دهند تا در قالب ستادی که در این خصوص شکل خواهد گرفت سند قوی و محکم تا افق ۱۴۲۴ تدوین شود.

وی اظهار داشت: اطلاعات علمی در سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی گنجانده شده است که باید با اطلاعات استانی دستگاه‌های اجرایی کنار هم قرار گرفته و قوانین و دستورالعمل‌ها نیز لحاظ شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سندی که تهیه شده بخش زیادی از اطلاعات مربوط به استان در آن دیده شده و باید در ستاد توسعه خاوران از این سند استفاده ‌کنیم.

وی افزود: بارها تاکید کردیم اطلس سرمایه‌گذاری استان تهیه شود و این اطلاعات در سند آمایش در دسترس است که می‌توان از ظرفیت آن بهره‌مند شد.

ملانوری با اشاره به ورود دستگاه‌های حمایتی و خدماتی از قبیل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به ستاد توسعه خاوران اظهار داشت: ستاد اجرایی در قالب خدماتی که در سال جاری ارائه می‌کند، می‌تواند در حوزه پرداخت تسهیلات کمک‌کننده باشد.

وی گفت: برای درخواست، پیشنهادات و مصوباتی که انجام شده در قالب حمایت از طرح‌های اشتغالزا و کوچک تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و برای طرح‌های متوسط و بزرگتر تا ۱۰ میلیارد تومان با کارمزد ۱۰ و ۱۸ درصد تسهیلات پرداخت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بنا بر اعلام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طرح‌هایی که توجیه اقتصادی داشته و بتوانند به نتیجه مطلوب برسند تا چهار درصد تخفیف کارمزد لحاظ خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکسری طرح‌ها توسط ستاد اجرایی پیشنهاد شد که مورد بررسی قرار گرفت و بعد از کارشناسی در قالب اجرای طرح‌های اقتصادی از سوی این ستاد یا مشارکت با سرمایه‌گذار بخش خصوصی است که نتایج آن در جلسات بعدی اعلام می‌شود.

ملانوری با اشاره به وضعیت کارخانه‌های لبنیات در خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۱ پروانه کارخانه محصولات لبنی در استان صادر شده اما تنها دو واحد فعال است.

وی افزود: موضوع ایجاد پالایشگاه محصولات لبنی توسط مجری طرح هاب شتر در استان مطرح شد که نیاز به احداث واحد جدید نیست و می‌توان از ظرفیت این کارخانه‌ها استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با بازار طیور اظهار داشت: با توجه به حجم بالای مرغ و تخم مرغ در استان اگر بخشی از این صنعت را به سمت بسته‌بندی محصول ببریم، ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی درخصوص پیشنهاد استان بدون بیکار هم گفت: نمی‌توان انتظار بیکاری ۱۰۰ درصدی در استان یا منطقه‌ای را داشت اما می‌توان کاری کرد افراد جویای کار بیکار نباشند.

در این نشست سرمایه‌گذار طرح ایجاد کارخانه شیرخشک در سربیشه ضمن گلایه از مشکل کمبود برق در منطقه، هزینه تقویت برق‌رسانی مسیر به طول هشت کیلومتر را چهار میلیارد تومان اعلام کرد که با دستور استاندار مقرر شد یک سوم اعتبار توسط استانداری، یک سوم فرمانداری سربیشه و یک سوم توسط سرمایه‌گذار تامین و شبکه برق منطقه تقویت شود.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” اوایل امسال به عنوان طرح الگویی از سوی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شد و رییس جمهوری نیز در سفر اخیر به خراسان جنوبی از تشکیل و فعالیت این ستاد اظهار رضایت کرد.