فرماندار خوسف گفت: با پیگیری‌های انجام شده پایگاه مداخله اورژانس اجتماعی در این شهرستان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

محمد علی آخوندی  در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی خوسف افزود: با توجه به شرایط خاص شهرستان و مشکلات و موانع موجود، مدیریت آسیب‌های اجتماعی با برنامه‌ریزی‌های مدون با فرایندهای پیشگیرانه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل نزدیکی به مرکز استان، این شهرستان مظلوم بوده و کمتر به آن توجه شده است اظهار داشت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان بتوانیم جلوی پیشرفت آسیب‌های اجتماعی را بگیریم.

فرماندار خوسف با انتقاد اینکه دفترخانه ازدواج و طلاق در خوسف وجود ندارد افزود: آمار طلاق و ازدواج در خوسف به صورت تجمیعی با مرکز استان محسوب می‌شود که این موضوع مانع رصد آمار و اطلاعات ازدواج و طلاق در شهرستان شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از اداره ثبت و احوال درصدد استخراج این آمار از طریق محل تولد افراد در دستور کار است که بتوان نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم در این خصوص اقدام کرد.

آخوندی اظهار داشت: این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر باعث ایجاد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای شهرستان شده است.

وی گفت: پراکندگی جمعیت و فاصله بسیار زیاد برخی از روستاها از مرکز شهرستان موجب شده ارایه برخی از خدمات با هزینه‌های بیشتری انجام شود.

آخوندی اظهار داشت: فضاهای مجازی باید مدیریت شود و از آسیب‌های اجتماعی این فضا با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه کاسته شود.

فرماندار خوسف بر اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه‌های متولی تاکید کرد و گفت: رصد کانون‌های آسیب بسیار مهم است و باید دستگاه‌های فرهنگی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و کارهای عملیاتی، آموزشی و اطلاع‌رسانی‌ها به مردم بیشتر از گذشته انجام شود.

وی خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرسنل خانه‌های بهداشت بیش از گذشته شد و افزود: با اجرای کارها به صورت مشارکتی و هم‌افزایی اقدامات موثرتری صورت خواهد پذیرد.

وی جمعیت سالمند در خوسف از معضلات شهرستان دانست و افزود: زیربنای کارهای توسعه پایدار قطعا فعالیت‌های فرهنگی و کنترل آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

آخوندی خواستار راه‌اندازی پایگاه‌های اجتماعی در روستاهای خور، معدن قلعه زری و شهر ماژان شد و افزود: هم‌افزایی و هماهنگی اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی و انعکاس به موقع به دستگاه‌های متولی باید بصورت مستمر ادامه داشته باشد.

کانون‌های آسیب‌های شناسایی شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: آسیب‌های اجتماعی ناشی از مولفه‌های متفاوتی همچون تغییرات اجتماعی، دگرگونی فرهنگی، شهرنشینی، فضاهای مجازی است.

عباسعی بهاری گفت: اگر در خصوص آسیب‌های اجتماعی حساسیت وجود نداشته باشد با روندهای رو به رشد این آسیب‌ها روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: کانونهای آسیب‌های اجتماعی باید شناسایی شود و نقاط هدف مشخص و دلایل، انگیزه‌ها و الگوهای غلط شناسایی و با اجرای کارهای فرهنگی از مشکلات آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: دستگاههای اجرایی شهرستان باید برای آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنند و برنامه‌های اجرایی با توان شهرستان و با کمک دستگاه‌های اجرایی مرکز استان اجرایی کنند.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های مرکز استان موظف به تامین اعتبار بر اساس طرح‌های ارایه شده برای مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هستند و دفتر اجتماعی استانداری نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

بهاری بر مدیریت حضور پزشک در مراکز بهداشتی شهرستان تاکید کرد و افزود: با برنامه‌ریزی دقیق باید کار به نحوی مدیریت شود که در روزهای تعطیل مشکلاتی برای مردم ایجاد نشود.

وی یادآور شد: خوسف تحت پوشش اورژانس اجتماعی مرکز استان است و در روستاهایی که فاصله بیشتری دارند باید آموزش برای پرسنل خانه‌های بهداشت انجام شود تا مشکلات کمتر شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: آسیب‌های اجتماعی حاصل از شهرنشینی است و سیر به انتقال مدرنیته باعث افزایش شیب افزایش آسیب اجتماعی شده است.

علی عرب نژاد با انتقاد از اینکه اداره بهزیستی شهرستان خوسف دارای ساختار نمایندگی است و نیروها متناسب با ساختار نمایندگی در این اداره وجود دارند افزود: علاوه بر خوسف به دلیل موضوع جمعیتی در شهرهای بشرویه و حاجی آباد هنوز چارت سازمانی بصورت نمایندگی است و وظایف بهزیستی متعدد است و با کمبود نیرو مشکلاتی داریم.

وی گفت: ایجاد اورژانس اجتماعی در شهرستانهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده است که جمعیت شهرستان خوسف ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر است و امکان راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در آن وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیگیری‌های زیادی انجام شده تا برنامه جامع مثل بیماریهای جسمی برای مشکلات روحی، روانی و اجتماعی نیز تعریف شود.

عرب نژاد ادامه داد: در اورژانس‌های اجتماعی ماشین‌های سیار وجود دارد و با تماس با اورژانس‌ها خدمات مشاوره و مددکاری در آسیب‌های اجتماعی ده‌گانه در شمول این خدمات قرار می‌گیرند و اگر این آسیب با مشاوره حل نشود دوره بستری در اورژانس ۲۱روزه است لذا هدف در آسیب‌های ده‌گانه اجتماعی در اورژانس‌های اجتماعی سرعت انجام عمل، ارایه خدمات تخصصی و حفظ عزت و کرامت انسانی است.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی جرم نیست ولی افرادی که در این آسیب‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند بستر جرم را فراهم کنند.

عرب نژاد ادامه داد: پایگاه خدمات اجتماعی نقش درمانگاه محلی دارد و در محلات آسیب‌پذیر انجام وظیفه می‌کنند و در سال ۹۸ یک پایگاه اجتماعی برای استان و آن نیز در شهرستان خوسف جانمایی و راه‌اندازی شد که در این ارتباط ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت شده که در حال حاضر فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: احداث اورژانس اجتماعی نیز مانع جمعیتی دارد و در شهرستان خوسف توانسته‌ایم مجوز راه‌اندازی پایگاه مداخله اورژانس اجتماعی را اخذ کنیم و مجوز بکارگیری نیرو با اولویت نیروی بومی در دستور کار است و در بازه زمانی تا پایان سال این مرکز افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از اختصاص ماشین ویژه این پایگاه به شهر خوسف خبر داد و گفت: مشکل اورژانس اجتماعی شهرستان را با احداث پایگاه‌های اجتماعی دیگر مرتفع خواهیم کرد.

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه داخلی در راستای همگرایی بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان شد و افزود: آمادگی داریم به پرسنل مراکز بهداشت در روستاها و مناطق دور از مرکز شهرستان، آموزش های تخصصی در خصوص آسیب‌های اجتماعی ارایه دهیم.