مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: نگاه مدیریت عالی استان به حوزه فرهنگ ویژه است و در یک سال گذشته فصل پنجم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۶ برابر شده است.

عباسعلی بهاری روز پنجشنبه در آیین اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خراسان جنوبی افزود: اعتبار این فصل در گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بود که امروز به یک میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین روز گذشته با استاندار خراسان جنوبی جلسه‌ای داشتیم که ۲ میلیارد تومان اعتبار هم در بخش تملک دارایی به اعتبارات فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دادند و امروز تکلیف ما سنگین‌تر شده چون نمی‌توانیم بگوییم پول نیست یا توجه کم است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: وظیفه ما چندین برابر شده و در خراسان جنوبی نیازمند انقلاب فرهنگی هستیم که با دستان پرتوان فرهنگیان و فرهنگ دوستان رقم می‌خورد هرچند ممکن است آزمون و خطا هم باشد که لازمه پیشرفت همین آزمون و خطاها است و امیدواریم شاهد رونق بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در استان باشیم.

وی اضافه کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی باید سرانه مطالعه در جامعه را هم تحت تاثیر قرار دهد و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان این بحث را رصد کنند که این فعالیت‌های فرهنگی و زیربنایی چه اثری در جامعه داشته است.

بهاری گفت: وقتی جلسات هر سال برگزار می‌شود باید نتایج آن همیشه رصد و اهداف استانی برای آن تعریف شود که روحیه استدلال و نقدپذیری افراد در گروه‌ها افزایش یابد.

وی اظهار داشت: یکی از اعتبارات دیگری که استاندار خراسان جنوبی سال گذشته همت کردند درخصوص خانه مطبوعات بود که برای آن اعتباری را اختصاص دادند و امیدواریم خانه مطبوعات کمک حال بخش کتابخوانی باشد.

وی نشاط و شادابی را در جامعه کم دانست و گفت: از دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم در این زمینه تلاش مضاعف کنند و از هر وسیله ممکن مثل کتاب، موسیقی، مراسم مذهبی و… روحیه نشاط و شادابی را تقویت کنند تا جامعه در روند توسعه شتاب بیشتری بگیرد چون ما نمی‌توانیم به دلیل اینکه احتمال دارد آسیب‌هایی رخ دهد مقوله‌های نشاطآور جامعه را حذف کنیم و جامعه را به سمت افسردگی سوق دهیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: شروع کتابخوانی از رده‌های پایین سنی یک موهبت و فرصت خوبی است تا بتوانیم در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های موثر و مستمری داشته باشیم.

او گفت: خراسان جنوبی به ویژه بیرجند به دلیل داشتن مدرسه شوکتیه از سال‌های دور به مدارس بزرگ در پایتخت کشور تنه می‌زند و شخصیت‌هایی مانند علامه فرزان برای ما باعث افتخار است.

وی افزود: در حوزه فرهنگ چرخه‌ای داریم که هرجا در آن تزلزل ایجاد شود، ضعف در آموزش رخ می‌دهد.

بهاری گفت: اگر این چرخه که از نخبگان شروع و بسترهای آموزشی فراهم می‌شود، ادامه یابد و آموزشگاه‌ها هم کار خود را انجام داده و نخبه‌پروری کنند، چرخه فرهنگ درست حرکت کرده اما هرجا این چرخه دچار مشکل شود با آسیب مواجه می‌شویم.

وی اظهار داشت: در این استان مفاخری چون پروفسور گنجی، عبدالعلی بیرجندِی، ابن حسام خوسفی، جعفر یاحقی و بزرگمهر قاینی را داریم و پزشکانی مانند دکتر محمد رفیعی که با داشتن شغل پزشکی در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند و این مفاخر در حوزه فرهنگ وظیفه ما را سنگین‌تر کرده و باید بیشتر در این حوزه کار کنیم تا آبروی گذشتگان خود را حفظ کنیم.

وی افزود: در کنار ظرفیت‌های غنی فرهنگی که از گذشته داریم باید آموزش‌های روزآمد را هم داشته باشیم.

جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خراسان جنوبی تیرماه سال جاری با شرکت ۳۰۰ باشگاه کودک و با هدف آموزش مربیان حوزه کودک و نوجوان و ترویج کتابخوانی بین نوجوانان آغاز شد.

۸۵ مربی در حوزه کودک، دوره‌های آموزشی لازم را در این مدت سپری کردند و در مراسم اختتامیه از یک باشگاه کتابخوانی بیرجند و یک باشگاه برتر شهرستان قاینات تجلیل شد.