رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بر انتقال صنوف آلاینده از بیرجند تاکید کرد و گفت: شهرداری متولی است و اگر جایی کار گره داشته باشد، دادستانی وارد عمل خواهد شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: با توجه به چهره نازیبای برخی اصناف و اعتراضات مردمی انتقال صنوف آلاینده از ضروریات مرکز استان است.

وی گفت: بخشی که مربوط به وقفیات است را می‌توان از تبصره‌های استیجاری و اجازه از نماینده ولی فقیه استفاده کرد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: چهره زیبایی با وجود صنوف آلاینده در شهر بیرجند وجود ندارد که این مساله باید با همکاری شهرداری، ادارات اوقاف و ثبت اسناد و املاک مرتفع شود.

وی گفت: فعالیت برخی صنوف در شهر ایجاد مزاحمت می‌کند و از نظر بهداشتی و سر و صدایی که دارند بخصوص اینکه در برخی خیابان‌ها متمرکز هستند باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه برای انتقال صنوف آلاینده باید به دنبال ابزار تشویقی باشیم افزود: دستگاه‌ها همیاری کنند تا این موضوع هرچه سریعتر ساماندهی شود و آرامش روانی به جامعه برگردد.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: در مورد اوقاف اگر بگوییم زمینی موقوفه است و واقف ۳۰۰ سال قبل وقف کرده، دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید راه برون رفت را از استفتائات مراجع و اختیاراتی که نمایندگان ولی فقیه دارند، یافت.

وی گفت: ساماندهی صنوف آلاینده به صورت صنف به صنف انجام شود حتی پروانه رایگان صادر کنید تا تشویق شوند.

وی با تاکید بر اینکه صنوف آلاینده تا پایان سال تعیین تکلیف شوند تصریح کرد: ‌بعد از تامین زیرساخت‌ها در صورت هرگونه مقاومت، مقامات قضایی وارد عمل خواهند شد.

اقدامات اجرایی قانون پیش فروش ساختمان در استان خراسان جنوبی دستور کار دیگر این نشست بود که رییس کل دادگستری در این زمینه گفت: بررسی قانون پیش فروش ساختمان در ۲ جلسه قبل شروع شد که در این استان به جهت ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت قانون اجرا نشده بود و اگر اجرا شود نابسامانی‌های فروش ساختمان ساماندهی می‌شود.

وی یادآور شد: در مسایل کیفری بخصوص در کلاهبرداری که یک ملک به چند نفر فروخته می‌شود این قانون کارساز است و اگر به خوبی اجرا شود از خیلی آسیب‌های اجتماعی پیشگیری خواهد شد.

حجت الاسلام حمیدی تاکید کرد: شاه بیت این قانون نظارتی است که باید بر مشاوران املاک انجام شود که طبق این قانون مشاوران املاک حق خرید و فروش املاک را ندارند و فقط می‌توانند قراردادهای ابتدایی را ثبت کنند.

وی افزود: نظارت بر مشاوران املاک بحث جدی است که ورود دادستانی و اداره اسناد و املاک را نیاز دارد که در دستور کار دادستانی قرار گرفته است و از مشاوران املاک برای نحوه خرید و فروش‌ها تعهد گرفته خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: یک هماهنگی هم بین شهرداری و نظام مهندسی در صدور شناسنامه ساختمان مطرح شد که نیازمند توجه بیشتر است و هر سازمانی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا معضلات این روند در بحث حقوقی و کیفری مرتفع شود.

وی درباره بررسی اقدامات انجام شده برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از قاچاق محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم گفت گفت: امروز تامین مایحتاج عمومی از اولویت‌های کشور است که باید حواسمان جمع باشد و دشمن هم به دنبال ایجاد نارضایتی عمومی است که ما وظیفه داریم تامین ارزاق عمومی بخصوص نان را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: طبق اسناد موجود خراسان جنوبی درگیر قاچاق ارزاق نیست اما باید پایش و نظارت شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

حمیدی در ادامه سخنانش به ساماندهی زباله گردها توسط شهرداری تاکید کرد و گفت: باید راهکارهای کارشناسی برای رفع این مشکل به زودی ارایه و عملیاتی شود.

شهردار بیرجند هم در این نشست گفت: بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های مربوط به صنوف آلاینده توسط شهرداری انجام شده زیرا صنوف آلاینده اولویت یک این شهر است.

محمدعلی جاوید افزود: زیرساخت‌ها برای واگذاری قطعات آماده است و کارهای زیرساختی انجام می‌شود اما واگذاری با مشکل مواجه است.

وی گفت: در ارتباط با واگذاری، هزار قطعه را راه و شهرسازی واگذار کرده اما ۳۵۰ قطعه شهرداری به علت مشکلات وقفی هنوز تعیین تکلیف نشده در حالی که زیرساخت‌‍‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروانه‌های ساخت صنوف آلاینده تا ۵۰ درصد تخفیف خواهد داشت افزود: امیدواریم با همکاری اوقاف مشکلات مربوط به واگذاری‌ها تعیین تکلیف شود.

شهردار بیرجند گفت: ما در بخش شهرداری گله‌مندیم زیرا بلاتکلیفی در سازمان ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه در مورد زمین مربوط به صنوف آلاینده وجود دارد و این در حالی است که بیشتر اصناف هزینه‎های مربوطه را پرداخت کردند.

اقدامات اجرایی قانون پیش فروش ساختمان در استان خراسان جنوبی، بررسی اقدامات انجام شده برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از قاچاق محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم، بررسی موانع پیش رو ایجاد سایت کارگاهی صنوف آلاینده در مرکز استان خراسان جنوبی از مهمترین دستور کارهای این نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بود