مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از وجود ۱۴۷ عنوان کتاب تالیف شده در کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی و ۱۵ کتاب در دست تالیف خبر داد و گفت: این کتاب‌ها در انتظار تخصیص اعتبار برای چاپ انبوه و قرار گرفتن در اختیار مخاطبین هستند.
جلسه کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ظهر سه شنبه ۲۶ آذر ماه ۹۸ با دستور کار تصمیم گیری درباره کتبی که در راستای کنگره ۲ هزار شهید استان تهیه شده اما به چاپ نرسیده اند، برگزار شد. محمدرضا فخر در این جلسه با بیان این که شهدا گنجینه ارزشمند دفاع مقدس هستند، ادامه داد: علاوه بر تلاش های بسیاری که برای برپایی کنگره ۲ هزار شهید استان انجام شد، کارهای فرهنگی عظیمی نیز به سرانجام رسید که استفاده از توان نویسندگان خراسان جنوبی و تهیه بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب ظی دو سال منتهی به برگزاری کنگره شهدا ، از جمله این فعالیت ها بود.

وی با اشاره به این که تعداد محدودی از این کتب به چاپ رسیده است، اضافه کرد: از میان کتاب های کنگره شهدا تنها چهار کتاب به چاپ هزار قطعه رسید و مابقی در حد ۱۵۰ جلد یا کمتر باقی ماند و ادامه این راه نیاز به همکاری همه دستگاه های متولی فرهنگ دارد که با همدلی بیشتر این محتوای تولید شده را به دست مخاطبان برسانند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برای چاپ کتاب های تالیف شده پیشنهاد داد: دستگاه های اجرایی، چاپ انبوه کتب درباره شهدای مرتبط با دستگاه خودشان را تقبل کنند. ما نیز به استانداری پیشنهاد می کنیم که در سبد رفاهی کارکنان خود مبلغی را برای خرید کتب حوزه دفاع مقدس به ویژه کتب کنگره شهدا قرار دهند.

فخر از شورای شهر و شهرداری بیرجند نیز خواست که برای ترغیب عامه مردم برای مطالعه ضمن اختصاص بودجه ای برای چاپ کتاب، مکان هایی را هم برای مطالعه مردم در نظر بگیرند.

وی همچنین خواستار نظارت کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بر محتوای ادبی دفاع مقدس شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پایان جلسه بنا به پیشنهاد نماینده نهاد کتابخانه های عمومی استان، عنوان کرد: لیست کتب و عناوینی که آماده چاپ هستند را در اختیار این نهاد قرار می دهیم تا از طریق سازمان مرکزی جهت خرید آن ها اعتبار دریافت کنند.

گفتنی است در این جلسه اعضای کمیته نظرات خود را ارائه دادند که ارتقا سطح کیفی کتب، جلوگیری از ورود فله ای کتب به بازار، اولویت بندی کتاب های تالیف شده، استفاده از این آثار در قالب فایل های الکترونیک و تکلیف استانداری به دستگاه های اجرایی جهت استفاده از بودجه فرهنگی در راستای خرید این کتب، از جمله موارد ذکر شده بود.

لازم به ذکر است خراسان جنوبی سال گذشته با تالیف ۱۴۷ عنوان کتاب در راستای کنگره شهدا، در بین استان ها رتبه اول را کسب کرد. همچنین بیشترین آثار کنگره شهدا در حوزه کودک و نوجوان نیز طی ۴ سال اخیر را خراسان جنوبی داشته است