#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

۱۵ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان فردوس خراسان جنوبی از سالیان گذشته وجود دارد که برای تکمیل و بهره‌برداری از آنها، میلیاردها تومان بودجه نیاز است و اغلب این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده یا روند کندی را دنبال می‌کند.

نبود و کمبود اعتبار لازم موجب شده اجرای این پروژه‌ها هر از گاهی متوقف شود یا با تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به کندی پیش‌ برود که از اهداف اولیه تعریف پروژه فاصله می‌گیرند.

به گفته مسوولان شهرستان، ۱۵ پروژه دولتی در فردوس تعریف شد که برخی از آنها به دلایل مختلف به سمت و سویی خلاف آنچه واقعیت است، پیش رفته و توقعاتی را در مردم ایجاد کرده که توان برآورده کردن همه آنها در شرایط کنونی وجود ندارد در عین حال که باری بر دوش دولت و مردم شده‌اند.

توقف یا تداوم پروژه‌ها به مدت ۱۰ سال یا بیشتر و از دست دادن زمان طلایی جذب اعتبار برای برخی پروژه‌ها، نوعی هدر رفت و تضییع بیت‌المال است؛ از همین رو رئیس جمهور در سفرهای استانی، اولویت را بررسی میدانی و تکمیل انبوهی از طرح‌های نیمه‌تمام قرار داده است.

اولویتی که می‌طلبد مسوولان شهرستان و استان نیز با هماهنگی و هم‌افزایی مضاعف آن را دنبال کنند تا مردم هرچه زودتر از مزایای تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

۱۵ سال برای احداث باند امداد و نجات

باند امداد و نجات فردوس یکی از این پروژه‌هاست که ۱۵ سال نیمه‌تمام ماند.

فرماندار فردوس با اشاره به ۱۵ پروژه نیمه‌تمام در این شهرستان گفت: باند امداد و نجات فردوس طبق مصوبه سال ۱۳۸۴ تحت عنوان باند امداد و نجات این شهرستان تحویل اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مهدی روشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از الحاق شهرستان فردوس به استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۵، ادامه عملیات اجرایی به این استان واگذار شد.

وی گفت: طرح مطالعاتی به جهت ادامه عملیات اجرایی به عنوان فرودگاه، در استان انجام شد و نتوانست موافقت اصولی در این خصوص را کسب کند لذا در قالب باند امداد و نجات تحویل مدیریت بحران استانداری شد و اداره راه و شهرسازی به عنوان پیمانکار ادامه عملیات اجرایی را در دستور کار قرار داد.

فرماندار فردوس اظهار داشت: برای بهره‌برداری کامل از این پروژه در قالب باند امداد و نجات؛ حصارکشی، احداث سوله و ایجاد جاده دسترسی به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که فرمانداری برای جذب این اعتبار در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نشستی که سال گذشته با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار شد؛ از تعیین تکلیف ادامه کار پروژه تا تکمیل باند امداد و نجات خبر داد و گفت: مقرر شد در قالب یک پروژه جدید نواقص باند تکمیل شود و اعتبارت مورد نیاز از محل استانداری و مدیریت بحران تخصیص یابد.

احداث فرودگاه در حد ایجاد توقع

واقعیت این است که در دوران‌های مختلف برخی نامزدهای انتخاباتی عنوان ایجاد فرودگاه فردوس را در بین مردم نشر دادند و این توقع را ایجاد کردند، در حالی که طرح احداث فرودگاه در همان سال‌های ابتدایی عملیات اجرایی این طرح لغو شده بود.

اصرار به تبدیل باند امداد و نجات به فرودگاه در سال‌های گذشته یکی از دلایلی است که موجب شد این پروژه ۱۵ سال خاک بخورد و روند اجرایی کندی داشته باشد.

در حال حاضر اداره راه و شهرسازی فردوس پروژه را به اتمام رسانده اما هیچ دستگاهی آن را به عنوان بهره‌بردار تحویل نمی‌گیرد. تعلل در تعیین بهره‌بردار از باند امداد و نجات فردوس و گذشت زمان موجب فرسایش آسفالت و هدر رفتن بیت‌المال می‌شود.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان فردوس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی این پروژه با طول باند ۲ هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر از سال ۱۳۸۶ شروع شد و آسفالت باند آن به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر به اتمام رسیده است.

مهدی عربی با بیان اینکه مسیر اصلی پروازی، احداث کامل تاکسی وی و اپرون (محل توقف هواپیما) تکمیل شده است افزود: تاکنون هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده و آنچه در قرارداد برعهده راه و شهرسازی بوده، تکمیل شده است.

سالن ورزشی ۲ هزار نفری به ۲ هزار متری رسید

پروژه احداث سالن ورزشی در سال ۱۳۸۷ با عنوان سالن ۲ هزار نفری این شهرستان کلنگ‌زنی شد که به دلایلی تحت عنوان سالن ۲ هزار متری عملیات اجرایی آن ادامه پیدا کرد.

این پروژه با ۱۴ سال توقف، در سال جاری توانست اعتبارات خوبی را جذب کند.

فرماندار فردوس گفت: این سالن در چند سال گذشته به دلیل مشکلاتی که پیمانکار قبلی به وجود آورد و نیز نبود اعتبارات لازم، مدتی متوقف شده بود.

روشن افزود: این پروژه در حال حاضر ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سوله اصلی آن احداث شده است.

وی یادآور شد: برای تکمیل و بهره‌برداری از این سالن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سال جاری هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تخصیص پیدا کرده است.

به گفته مسوولان ورزش و جوانان شهرستان فردوس در صورت تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز، این سالن امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تزریق قطره‌چکانی اعتبار به پروژه فاضلاب فردوس

پروژه فاضلاب فردوس که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، به دلیل تزریق قطره‌چکانی اعتبار، روند کندی داشته و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۲۷ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر پروژه انجام شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان فردوس گفت: تا سال ۱۳۹۷ فقط ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه بزرگ تخصیص پیدا کرده بود.

مجید شریف‌زاده افزود: از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۳ کیلومتر اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بتوانیم با همکاری نهادها و همشهریان ۳۰ کیلومتر دیگر از شبکه جمع‌آوری را اجرایی کنیم.

وی گفت: اعتباراتی که در سال مالی جاری به این پروژه تخصیص پیدا کرده ۳۰ درصد بیشتر از مجموع اعتبارت تخصیص یافته در ۱۱ سال گذشته است.

مدیر امور آب و فاضلاب فردوس بیان کرد: در این یک سال ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته که برای تکمیل پروژه و ایجاد تصفیه‌خانه، ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پروژه استخر ذخیره آب قنات بلده نیازمند اعتبار

پروژه استخر ذخیره آب قنات بلده از دیگر پروژه‌های این شهرستان است که سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته فرماندار فردوس برای تکمیل این پروژه که در زمینه تامین آب کشاورزی منطقه اهمیت زیادی دارد، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: ۱۰ میلیارد تومان از این میزان تامین شده و مناقصه پیمانکار نیز برگزار و کار اجرایی در حال انجام است.

روشن، دوبانده کردن مسیر فردوس – سرایان – سه‌راهی روم را پروژه دیگر اولویت‌دار شهرستان فردوس عنوان کرد و گفت: این مسیر به طول ۱۱۰ کیلومتر، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای هشت کیلومتر در حال اجرا ۲۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: برای تکمیل این مسیر ۱۱۰ میلیارد تومان براساس هزینه‌های روز اعتبار نیاز است.

پروژه کتابخانه قلم‌چی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبار مورد نیاز پنج میلیارد تومان، سالن ورزشی خانکوک با نیاز اعتباری پنج میلیارد تومان و پژوهشکده انار که ۲ میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر استاندار تخصیص داشته و برای تکمیل نیازمند اعتبارات بیشتر است، از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار شهرستان فردوس است.

پروژه ریلی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی

فرماندار فردوس به پروژه راه‌آهن که مطالبه چندین ساله مردم است، به عنوان دیگر پروژه مهم منطقه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه با عنوان پروژه آنتنی فردوس سال ۱۳۹۸ از ایستگاه جزین به طول ۷۱ کیلومتر آغاز شد و قرار است شهرستان فردوس را به شبکه ریلی کشور متصل کند.

وی افزود: این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و لازم است برای تکمیل آن، اعتبارات ملی تخصیص یابد.

این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دی سال گذشته درباره این پروژه به رسانه‌ها اعلام کرد: در ۳۳ کیلومتر از این پروژه عملیات خاکریزی، هفت کیلومتر لایه ساب گرید و عملیات بازگشایی مابقی مسیر به طول ۳۸ کیلومتر انجام شده و جاده سرویس آن نیز احداث شده است.

وحید داعی افزود: تخصیص اعتبار مناسب در سال جاری و پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۱ برای تداوم اجرای این پروژه ضروری بوده و در حال پیگیری است.

بنابر اعلام فرمانداری فردوس این پروژه براساس قانون بودجه ۱۴۰۰، دارای ردیف بودجه ملی است و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده که باید تخصیص یابد.

استاندار خراسان جنوبی هم در ماه‌های اخیر به‌ویژه در سفرهای شهرستانی بخش عمده برنامه این سفرها را بازدید میدانی از پروژه‌های نیمه‌تمام با حضور مدیران استانی مرتبط قرار داده که نتایج خوبی در پی داشته است.

با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها و منابع عمومی، اتمام و بهره‌برداری هرچه سریعتر این پروژه‌ها در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است