آیین نکوداشت علمی استاد«علی‌محمد ولوی» اهل بیرجند و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در این آیین که با حضور اساتید دانشگاه‌های فردوسی مشهد، الزهرا(س) و بیرجند برگزار شد، مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان گفت: خراسان جنوبی مهد بزرگان علم و ادب است.

محسن شاهرضایی افزود: هدف از تکریم بزرگان شناسایی گوهرهایی است که اگر مورد شناسایی قرار گیرند معلوم می‌شود هر منطقه چه بزرگانی دارد.

وی ادامه داد: ما باید قدرشناس بزرگان‌مان باشیم و منش علمی و سلوک اخلاقی بزرگان را برای جوانان الگوسازی کنیم.

شاهرضایی اظهار داشت: آنچه در این نکوداشت‌ها ماندنی است الگوسازی بزرگان برای قشر جوان است.

وی یادآور شد: رفتار و سلوک اخلاقی بزرگانی همچون دکتر ولوی سراسر عبرت است که باید این رفتارها الگوسازی شود.

وی تجمیع تجربه‌ها و حضور نخبگان را از دیگر مزیت‌های نکوداشت بیان کرد و گفت: در همایش جایزه علامه طباطبایی، دکتر بلالی مود از روستایی از خراسان جنوبی مهمترین سخنران این همایش بودند که خود بیانگر حضور نخبگان در این آیین ها است.

استاد ولوی یک نواندیش دینی است

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: دکتر محمد علی ولوی یک نواندیش دینی است که با ذهن خلاقی که دارد می‌تواند بسیاری از بن‌بست‌های دینی جامعه را پاسخگو باشد.

اسماعیل حسن‌زاده افزود: دکتر ولوی به عنوان یک روشنفکر دینی دانش اسلام را به عنوان یک سوژه قبول و یک انسان باور دارد.

وی ادامه داد: تمام نکته‌هایی که ایشان از مسایل دینی بیان می‌کند از نبوغ خاصی برخوردار و علاوه بر ذهن خلاق مدام با قرآن و نهج البلاغه در ارتباط است.

حسن زاده اظهار داشت: ولوی نگاه سنتی به دین ندارد و فردی انسان‌گرا است نه انسان گرای اومانیستی بلکه یک انسانی که معتقد است در عین حالی که به ملکوت وصل شده دارای اختیار است.

وی ذکر کرد: ایشان در بار انسان‌گرایی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و نگاه محلی‌گرایی هم ندارد.

تاریخ‌شناس دانشگاه الزهرا(س) یادآور شد: ولوی استادی روشمند و پژوهشگری است که برای اسلامی ایرانی کردن دانشجویان گام برداشت و از متن‌های دینی روش‌‎های پژوهشی را استخراج کرده و با آمیختن به روش‌های دانش جدید آن را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

وی تصریح کرد: ولوی بنیانگذاری است که چهار نشریه پژوهشی دانشگاهی را مدیریت می‌کند، بنیانگذار انجمن ایرانی تاریخ کشور است که به نوعی به رشته تاریخ انسجام بخشید.

ازدواجی که با انقلاب آغاز شد

فاطمه جمیلی همسر دکتر ولوی از اساتید دانشگاه الزهرا(س) هم در این آیین گفت: دکتر ولوی دانشجوی دکترا از دانشگاه هاروارد بود که در سال ۵۶ زندگی ما با انقلاب شروع شد فعالیت انقلابی ایشان مرا جذب کرد.

وی با تشریح وضعیت خانوادگی دکتر ولوی توضیح داد: موفقیت ما ریشه در پدر و مادر ایشان دارد که پدر شخصیت جدی و جسور و مادر با مدیریت قوی خانواده پرجمعیت را زیبا مدیریت می‌کردند و جفاست نقش زنان در موفقیت خانواده‌ها را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه مدنیت اسلامی را در وجود دکتر ولوی دیدم تصریح کرد: در عرصه آموزشی پژوهشی ایشان دارای روحیه مدیریت خلاقانه دانش بنیان و معتقد به ضابطه‌گرایی و موسس چهار نشریه علمی پژوهشی هستند.

جمیلی در ادامه گفت: ضابطه‌گرایی ایشان می‌تواند الگو باشد برای اساتید و دانشجویان و ایشان تاریخ را از صرف توصیفی به تحلیلی تبدیل کردند تا عبرت از تاریخ  را در قالب تحلیل داشته باشیم.

دکتر علی محمدولوی اهل بیرجند و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) موسس بنیاد ایرانی تاریخ و مولف و نویسنده چندین کتاب و مقاله فاخر است.

در ادامه این آیین از کتاب ارج‌نامه دکتر علی محمد ولوی رونمایی شد.