معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه علائم زیر سویه جدید کرونا مانند امیکرون است گفت: تاکنون افزایش خاصی در موارد مثبت کرونا نداشته ایم و در مورد زمان آغاز موج بعدی در استان خراسان جنوبی فعلا نمی توان مشخصاً اظهار نظر کرد.

دکتر مجید شایسته افزود:برای تشخیص سویه جدید نیاز به کیت های خاصی هست که با توجه تعداد پایین موارد مثبت کرونا، در حال حاضر از کیت های عمومی قبلی استفاده می شود و قطعاً در صورت افزایش موارد مثبت کرونا، برای تشخیص سویه اقدام خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت بیماری حاد تنفسی کودکان در شهرستان طبس آیا این مورد مربوط به سویه جدید می باشد و چه اقداماتی برای جلوگیری از این بیماری توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است؟ گفت: در حال حاضر ویروس در چرخش استان مربوط به ویروس سنسیشنال تنفسی هست که بیشتر کودکان را درگیر و طول مدت بیماری دو الی سه هفته می باشد و علائم بسیار شبیه کرونا دارد.
رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه قدرت سرایت بیماری در این سویه بالاست اما میزان کشندگی آن به اندازه قبل نیست. گفت:افراد علامت‌دار بهتر است پس از بهبودی تا ۵ روز در خانه بمانند، زیرا ممکن است افراد دیگر را مبتلا کنند.
دکتر شایسته ادامه داد: در شرایط عادی افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند می‌توانند با مصرف مایعات بهبود یابند.و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و مصرف آن تاثیری بر درمان کرونا ندارد.
وی با اظهار اینکه در صورتی که فرد با سرفه زیاد، درد قفسه سینه و تب بالا مواجه شد، باید به پزشک مراجعه کند. خاطرنشان کرد: تزریق نوبت تکمیلی واکسیناسیون کرونا، رعایت فاصله فیزیکی، تهویه مطبوع در فضاهای سربسته، زدن ماسک و… همچنان به عنوان راههای پیشگیری از کرونا توصیه می شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور