استاندار خراسان جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران استفاده و حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه را به صورت جدی در دستور کار دارد تا با حمایت از ایده‌ها و طرح‌های جدید زمینه توسعه همه‌جانبه استان را فراهم کنیم.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با فرهنگیان استان که از طریق شبکه شاد در دومین نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ به مناسبت هفته معلم انجام شد، افزود: باید طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان حمایت شود تا بتوانیم از این ایده‌های جدید در راستای توسعه استفاده کنیم.

وی گفت: در همین راستا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان اختصاص دادیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با شیوع کرونا، معلمان تلاش کردند که در این شرایط دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند و در جلسات مختلف تاکید کردیم با توجه به اینکه برخی مناطق استان از امکانات اینترنت و شبکه دیجیتال برخوردار نیستند، آموزش و پرورش تلاش کند که آموزش در همه مناطق ارائه شود تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع کرونا ظرفیت بزرگ شبکه شاد در کشور فراهم شد گفت: درخواست ما این است که برنامه‌ریزی شود از این ظرفیت بزرگ در راستای اقدامات اجرایی و توسعه‌ای استان بخصوص در زمینه مسائل فرهنگی و اجتمای به خوبی استفاده شود.

ملانوری بیان کرد: آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کند و از ظرفیت کارشناسان دینی، مشاوره، آسیب‌های اجتماعی و روانشناسی در این شبکه استفاده کند چرا که بعد از دوره بیماری کرونا با یکسری آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهیم شد که باید با ارئه محتوایی درست و مبتنی بر فرهنگ دینی از بروز آسیب‌های مختلف جلوگیری کنیم.

وی افزود: باید دانش‌آموزان را به صحنه عمل و فعالیت بکشانیم و نگذاریم در این شرایط کرونایی کم تحرک شوند لذا یکسری برنامه‌ها باید برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان دنبال شود و افکار آنان را به سمت کارهای علمی و عملی و کار، تلاش و توسعه سوق دهیم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید در شورای آموزش و پرورش در راستای کیفیت‌بخشی به مسائل تعلیم و تربیت، طرح‌ها و ایده‌های جدید ارائه، تصویب و اجرایی کنیم تا به لحاظ کیفی سطح آموزش و پرورش استان ارتقا یابد.

وی گفت: در کنار سایر اقدامات طرح‌های جدید در راستای ارتقای سطح آموزش و تربیت دانش آموزان استان در شورای آموزش و پرورش مطرح شود و اعضا هم فعالانه نظر بدهند.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتماد به نفس را در دانش‌آموزان تقویت کنیم اضافه کرد: باید زمینه‌ای فراهم کنیم که دانش‌آموزان بتوانند اخلاق، تربیت و مهارت‌های مختلف را در دوران تحصیل یاد بگیرند چراکه بهترین زمان زندگی آنان در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

ملانوری ضمن تبریک هفته معلم و بزرگداشت مقام معلمان، علامه شهید مرتضی مطهری و ۴۳۱ شهید دانش‌آموز و معلم استان خراسان جنوبی گفت: جامعه دست بوس زحمات و تلاش‌های جهادی معلمان بوده و بر این بوسه افتخار می‌کند.

وی افزود: معلمان برگزیدگان فرهیخته جامعه اسلامی و انقلابی ایران هستند و کسی غیر از معلم نمی‌تواند انسان‌های مومن، ماهر و متعهد پرورش داده و تربیت کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سرعت فزاینده رشد فناوری‌ها در عصر ارتباطات و دهکده جهانی و تاثیر آن بر افراد جامعه گفت: در این دوره وظیفه معلمان بسیار سخت است و جوانان امروز سینه‌ای پر از سوال، ابهام، نیازهای علمی و ذهنی خلاق و سرشار از ایده دارند و نیازمند تربیتی هستند که بتواند ایده‌های خود را به طرح‌های اجرایی تبدیل کند تا سکان اداره کشور را به دست بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان در این عصر ارتباطات و فناوری باید با سبک جدید، تعلیم و تربیت خودشان را مجهز کنند اضافه کرد: در عصر ارتباطات مطالب کتب و جزوات درسی به تنهایی غریزه تشنه پژوهش و ذهن کنجکاو جوان امروزی را ارضا نمی‌کند.

ملانوری گفت: مهارت‌آموزی و ایجاد زمینه‌ای برای اینکه تفکرات و ایده‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان کشور شکوفا شود و در مسیر رشد و تعالی کشور قرار گیرد، از وظایف بزرگ معلمان است.

وی اظهار داشت: رسالت مهم معلمان در این شرایط فراهم کردن زمینه بروز ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان در کلاس و تبدیل ایده‌ها به طرح‌های قابل اجرا است تا در مسیری قرار بگیرند که هم برای خود تولید علم و مهارت کنند و هم کارآفرین باشند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: معلمان فرشتگان نجات هستند و در جامعه‌ای که هر روز در باتلاق مادی‌گری، ناهنجاری و بزهکاری فرو می‌رود با سرانگشت هنرمندانه تدبیر، علم‌آموزی و امیدبخشی انسان‌هایی در طراز اسلام و انقلاب اسلامی ایران تربیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام ما یک نظام انقلابی و مکتبی است که باید تفکر این انقلاب در بین دانش‌آموزان ترویج شود گفت: انقلاب اسلامی با هدایت رهبر معظم انقلاب به خوبی مسیر تعالی و پیشرفت خود را ادامه می‌دهد.

ملانوری با اشاره به صدور پیام انقلاب به اقصی نقاط جهان افزود: امروز ملت‌های آزاده جهان با الهام و الگوپذیری از تفکر انقلابی و اسلامی ملت ایران در مقابل نظام سلطه استکبار به پا خاسته‌اند و با برافراشتن عَلَم آزادی‌خواهی قصد دارند خود را از زیر یوغ طاغوتیان مستکبر نجات دهند.

وی گفت: باید فرهنگ و تفکر انقلاب اسلامی در راستای رشد و تعالی جامعه اسلامی از این کشور به جهانیان صادر شود که این اقدام به دست نسل جوان ما امکان‌پذیر است.

استاندار با بیان اینکه خراسان جنولی علیرغم ظرفیت‌هایی که دارد هنوز نتوانسته بهره‌مند باشد و خودش را به توسعه و رشد برساند اضافه کرد: در خیلی از موضوعات خراسان جنوبی از جمله مباحث دینی و مذهبی، اصالت‌های فرهنگی و اعتقاد و باور دینی رشد خوبی داشته است.

وی استعداد، هوش بالا، جهادی بودن، ولایتمداری، انقلابی و حاضر در عرصه‌های مختلف را ویژگی بارز مردم خراسان جنوبی برشمرد و گفت: خراسان جنوبی علی‌رغم برخورداری از منابع و ظرفیت‌های غنی، نتوانسته آنطور که باید توسعه پیدا کند و باید همه دست به دست دهیم تا زمینه توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار استان فراهم شود.