رییس دانشگاه بیرجند طی نامه‌ای به مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی، آمادگی این دانشگاه را برای کمک به ‏حل مسایل و مشکلات استان از طریق انجام طرح‌های پژوهشی اعلام کرد.‏

 معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان ‏جنوبی با ارسال پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از پژوهش‌های دانشجویی، به اهمیت بالای تحقیق و پژوهش اشاره ‏کرد و گفت: برای همسویی بیشتر پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوعات و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف و افزایش ‏ثمربخشی و بالابردن بازدهی تحقیقات دانشگاهی با انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‏استان و دانشگاه بیرجند ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، نیازهای روز استان در حوزه‌های ‏مختلف در قالب عناوین تحقیقات دانشجویی مرتفع شود.

محمد حسینی افزود: با هدفمند و کاربردی شدن پژوهش‌های دانشجویی، از نتایج ‏این تحقیقات در راستای حل مشکلات استانی و توسعه همه‌جانبه بیش از پیش بهره‌برداری شود.

رییس دانشگاه بیرجند هم پیرو این پیشنهاد با ارسال نامه‌ای به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، آمادگی این دانشگاه را برای حل مسایل و مشکلات استان خراسان جنوبی اعلام کرد.

احمد خامسان گفت: دانشگاه بیرجند در جهت ‏تعاملات اجتماعی و حل مشکلات جامعه، آمادگی دارد مشکلات و موضوعات کاربردی موردنظر سازمان‌ها و ادارات ‏دولتی را به صورت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا انجام دهد.‏

استاندار خراسان جنوبی اول بهمن امسال در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی براساس ضرورت‌ها و اولویت‌های استان تعیین شود.

حمید ملانوری تاکید کرد: با توجه به اعتبارات محدودی که در اختیار داریم، طرح‌های پژوهشی باید به گونه‌ای تعیین شوند که بیشترین سود و انتفاع را به همراه داشته باشند.

وی گفت: طرح‌های پژوهشی باید مورد انتفاع ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و عموم مردم قرار گیرد و در حقیقت بهره‌برداران واقعی از آنها به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.

وی متذکر شد: یکی از مهمترین کارهایی که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه باید پیگیری شود، موضوع ارائه گزارش نتایج طرح‌های پژوهشی سال گذشته توسط مدیران است تا مشخص شود طرح‌های گذشته به چه میزان برای استان کارایی داشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، پایان‌نامه‌های متعددی را آماده می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و بلااستفاده مانده است.

وی ادامه داد: اعتبارات پژوهشی استانداری و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند با هماهنگی دانشگاه در این زمینه هزینه شود، به این ترتیب پایان‌نامه‌های دانشجویی در راستای اهداف استان تدوین می‌شوند و کاربردی‌تر خواهند بود.