معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۸۷ سازه آبخیزداری استان در دست ساخت است که در مجموع ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محسن یوسفی  افزود: در واقع این سازه‌های آبخیزداری بایستی پایان دی ماه به اتمام می‌رسید اما در یک‌ماه اخیر به دلیل بارش باران و برف و سردی هوا، ادامه کار متوقف شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ آبادی استان با بهره‌برداری از این سازه‌ها منتفع می‌شوند اظهار داشت: احداث سازه‌های آبخیزداری تاثیر بسزایی در آبدهی قنوات، مدیریت سیلاب و روان آب‌های سطحی دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال ۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری به استان مصوب شد که تاکنون هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح‌های آبخیزداری تا پایان سال ۹۶ اعتبار مصوب استان در این خصوص در مجموع ۸۵ میلیارد تومان بوده است که ۴۷ میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد تخصیص یافته بود.

یوسفی یادآور شد: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی، اعتبار مصوب استان ۱۴ میلیارد تومان بود که ۱۱ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

وی ادامه داد: سال گذشته از این محل ۱۰۵ سازه آبخیزداری در استان اجرا شد که ۷۵ روستای استان را پشتیبانی می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع بیش از ۲ هزار سازه آبخیزداری سنگ و ملات، گابیونی و خاکی در استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: بعد از بارش برف و باران اخیر حدود پنج میلیون مترمکعب روان‌ آب و سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره شد.

یوسفی با بیان اینکه سازه‌های آبخیزداری در مواقع خشکسالی و ترسالی موثر هستند یادآور شد: افزایش آبدهی قنوات، مدیریت رواناب‌ها، جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از سیلاب از دیگر مزایای اجرای این سازه‌ها است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون با اجرای سازه‌های آبخیزداری تعدادی از قنوات که ۱۵ تا ۲۰ سال قبل به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی خشک شده و سبب مهاجرت مردم روستا شده بود مجدد احیا شد و مهاجرت معکوس روستاییان را در پی داشت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: بدون شک تمامی مسوولان نظام به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای سازه‌های آبخیزداری با اعتبار کم، دارای ارزش فراوانی بوده و در جبران کمبود منابع آبی نیز موثر است.

وی تاکید کرد: انتظار است تمامی مسوولان تصویب و تخصیص اعتبارات آبخیزداری را در اولویت امور قرار دهند چراکه به عنوان مثال پارسال با آبدهی قنوات، آب شرب مورد نیاز روستاییان تامین و بار سنگینی از دوش مسوولان برداشت.