#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از جمعیت معلول این استان هشت هزار نفر در مرکز استان و اغلب آنان در حواشی شهر زندگی می‌کنند که علت اصلی آن نزدیک بودن به مراکز درمانی است.

حسن شرفی روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲۳ هزار و ۸۰۰ معلول در این استان زندگی می‌کنند و نرخ معلولیت در خراسان جنوبی براساس جمعیت بالاتر از نُرم کشوری است.

وی گفت: بهزیستی درخصوص مناسب‌سازی یک دستگاه هماهنگ‌کننده است و تا همه دستگاه‌های اجرایی به این باور نرسند که مناسب‌سازی جزو نیازهای ضروری است، این مشکل همواره پابرجا خواهد بود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه حتی برخی مراکز درمانی به‌ویژه داروخانه‌های استان مناسب‌سازی نشده‌اند و شهرداری‌ها نیز کمتر از اعتبارات مناسب‌سازی استفاده می‌کنند که باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی تاکید کرد: برای خدمات‌دهی به این قشر از جامعه باید چند پارک، داروخانه و سایر زیرساخت‌های شهری مناسب‌سازی و معرفی شوند تا معلولان خدمات مورد نیاز خود را به آسانی دریافت کنند.

شرفی با بیان اینکه ضوابط شهرسازی باید مورد تاکید باشد گفت: نظام مهندسی ساختمان باید نیازهای معلولان را در دستور کار قرار دهد و مجوزی بدون ضوابط صادر نکند.

وی افزود: دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ کند که رعایت ضوابط مناسب‌سازی جزو مدارک پایان کار ساختمان باشد تا از این پس بر مشکلات قبلی افزوده نشود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: مالکان ساختمان‌های پزشکان باید ملزم به مناسب‌سازی باشند و مجوز مطب‌ها بر این اساس صادر شود.

وی گفت: اجرای طرح “شهر بدون مانع” در ۲ شهر فردوس و بشرویه در دست اقدام است که امیدواریم با همکاری همه‌جانبه متولیان بتوانیم به‌زودی این شهرها را به عنوان شهر مناسب‌سازی شده و بدون موانع معرفی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مجتمع‌های خدمات رفاهی بین شهری برای مناسب‌سازی درخواست تسهیلات دارند اما در مجتمع‌های تازه ساخت مشکلی برای مناسب‌سازی نداریم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: ۹۷ مجتمع خدمات رفاهی در استان فعال است که در زمینه مجتمع‌های دولتی و آستان قدس رضوی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در مورد مجتمع‌های خصوصی از آنجایی که برگشت پول کمتر اتقاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران خواستار تسهیلات هستند.