#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا در استان اکنون ۶۱ درصد موارد مثبت شناسایی شده این بیماری اعضای خانواده‌ها هستند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: در راستای سیاست‌های کلان ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیمات خوبی که در ستاد استانی گرفته شد از دهه دوم فرورین ماه امسال جهش ثابت و کاهشی در موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت حتی برخی روزها موارد مثبت کرونا به صفر رسید اما از ۱۵ خرداد افزایش روند مثبت بیماران کرونایی در استان آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: هرچند موارد جدید شناسایی شده افراد سرپایی یا اطرافیان بیماران مثبت بدون علایم هستند اما این موضوع نیز موارد بستری را افزایش و بعضا برای برخی افراد اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برگزاری مراسم در تالارها ممنوع است اما بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا شهروندان می‌توانند با ۵۰ درصد ظرفیت تنها در تالارها سرو غذا داشته باشند.

دهقانی ادامه داد: تا حدودی این موضوع بعد از روند کاهشی در استان رعایت نمی‌شد اما نیروی انتظامی و کارشناسان بهداشت محیط بازرسی و نظارت را در دستور کار قرار داده‌اند و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه با علایم جدید کرونا مواجه شده‌ایم یادآور شد: علاوه بر علایم قبلی اکنون افراد مراجعه کننده دارای علایمی از قبیل درد بدن، درد شکمی و اسهال، اختلال بویایی و چشایی و حتی سکته مغزی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های خوسف، سرایان، بشرویه و طبس سفید و شهرستان‌های بیرجند و نهبندان نیز قرمز اعلام شده است اما امکان دارد در چند روز اخیر این وضعیت تغییر کند.

وی افزود: در مجموع از اسفندماه تاکنون ۶ هزار و ۵۸۰ مورد آزمایش در استان انجام شده که ۷۸۷ مورد مثبت بوده است.

دهقانی با تاکید بر اینکه حساسیت مردم به موضوع کرونا نسبت به قبل کاهش یافته است بیان کرد: نتایج تحقیقاتی که در تهران انجام شده نشان می‌دهد حساسیت مردم در خردادماه نسبت به اردیبهشت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها، افزایش ترددهای غیرضرور، کاهش شست و شوی دست‌ها در طول روز، افزایش دید و بازدید و جمع‌های خانوادگی همه در افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: با اینکه تاکید می‌شود در محیط تجمعی از ماسک استفاده شده و فاصله اجتماعی رعایت شود اما اینگونه نیست در صورتی‌که مردم نباید نسبت به رعایت مسایل بهداشتی بی‌تفاوت باشند در غیر اینصورت باید منتظر پیامدهای منفی آن باشیم.

وی تاکید کرد: بارها بیان شده بیماری کرونا به این زودی ریشه‌کن نخواهد شد لذا باید مردم زندگی کردن با کرونا و الزامات کنار آمدن با این بیماری را بیاموزند.

دهقانی گفت: با توجه به شرایط کلی دنیا و کشور، برخی کشورها تعطیلی‌ها را به دلیل تبعات وسیعی که برای آنها ایجاد می‌کند پله به پله کم می‌کنند اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله پیوست‌های این بازگشایی‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا نباید کاهش یابد افزود: در این زمینه نقش رسانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید اطلاع‌رسانی‌ها به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه کرونا و به تبع آن استان افتخارآمیز است چراکه همه پای کار آمدند و با اقدامات اجرایی و همراهی و همکاری بسیار خوب مردم این افتخار نصیب ما شد اما جای کاری زیادی هنوز وجود دارد.

وی تصریح کرد: از ابتدا بنا بر این بود اطلاع‌رسانی بدون هیچگونه پنهان کاری، صحیح و درست در اختیار مردم قرار بگیرد لذا جو آرام در استان حاکم شد و مردم به آمار اطمینان داشتند.

دهقانی عنوان کرد: استان‌هایی که به نظر می‌آمد شرایط خوبی دارند اکنون دارای وضعیت حادی شده‌اند و کماکان نیاز به همراهی مردم و مسوولان داریم.

وی یادآور شد: همچنین مشخص شد گرما در زمینه مهار کرونا نقشی ندارد چون استان‌های گرمسیر به شدت درگیر کرونا هستند و از التهاب شدید آنها کاسته نشده است.