مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۳۱ آبنما در کل راه‌های استان داریم که حادثه‌خیز است و باید به آنها توجه شود.

اسدالله جلال‌زاده  افزود: اوایل فصل بارندگی همکاران راهداری موظف هستند اقدامات مربوط به تنظیم رودخانه و تامین پل‌ها را انجام دهند لذا ابنیه فنی کمترین مشکل را در بارندگی‌ها ایجاد می‌کند.

وی گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۳۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی به خاطر بارندگی‌ها دچار خسارت شد و ۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال خسارت بارندگی‌ها به راه‌های استان برآورده شده که از این رقم ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین خسارت‌ها در محورهای نهبندان، طبس، دیهوک، فردوس، قاین و زیرکوه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مرمت راه‌ها افزود: از سال گذشته تاکنون راهداران تلاش کرده‌اند با احداث خاکریز، لکه‌گیری مسیر، نصب تابلو و علائم، ایمنی لازم را برای تردد در محورها ایجاد کنند.

جلال‌زاده از وجود ۱۰ هزار و ۳۸۲ پل در سطح جاده‌های استان خبر داد و گفت: علیرغم تلاش‌ها برای تبدیل آبنما به پل اما هنوز ۲ هزار و ۲۲۸ آبنما در محورهای استان وجود دارد که اغلب بر اثر سیل تخریب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی هنگام جاری شدن سیلاب، ساخت پل و آب‌نما روی تعدادی از نقاط تردد در رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود و تبدیل آبنما به پل، اقدام مهمی برای ایمنی جاده‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از شروع عملیات زمستانه راهداری در ۲۶ آذر ماه خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۸۱ کیلومتر روکش آسفالت انجام شد اما با پشتیبانی استاندار و معاونت عمرانی استانداری در تخصیص اعتبارات امسال از ابتدای سال ۵۰۰ کیلومتر روکش انجام داده‌ایم و ۱۰ هزار تن قیر دریافت شده است.

وی با بیان اینکه بندسارهای کشاورزی حجم آب زیادی را ذخیره می‌کنند افزود: گاهی حجم بارندگی منجر به شکستگی بند می‌شود و در برخی نقاط استان شاهد سرریز این سیلاب به مسیر جاده‌ها هستیم.

جلال‌زاده گفت: یکی از مشکلاتی که در بارندگی‌ها و سیل داریم این است که احساسات و مطالبات مردم جلوی کار را می‌گیرد در حالی که اولویت مهم ما باز نگهداشتن مسیرها و جاده‌های دسترسی است.

وی یادآور شد: طول کل راه‌های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.