مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: در مجموع از مهر سال گذشته و بعد از امضای تفاهم‌نامه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی تاکنون ۴۵ میلیارد تومان برای این پروژه از منابع ملی تامین اعتبار شده که معادل چهار تا پنج برابر سهم سایر استان‌ها است.

علی اشرف منصوری روز دوشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات گلخانه‌ای شهرستان نهبندان افزود: تامین مالی این پروژه در حال انجام است تا سرعت ایجاد شهرک‌ها را بیشتر کنیم و به اهداف ایجاد اشتغال، بهره‌وری از منابع آب و تولید برسیم.

وی گفت: لازمه کار این است که مسوولان استان نیز مانند استاندار این موضوعات و بسیاری از مسائل را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار داشت: برخی شهرک‌های استان اکنون آماده حضور سرمایه‌گذار است و اگر زیرساخت‌ها توسط سرمایه‌گذار انجام شود هزینه‌ها بالا و سرعت کار پایین می‌آید.

وی تصریح کرد: تاکنون برای ۳۵۰ هکتار فراخوان انجام شده است و تا این لحظه به نظر می‌رسد استقبال به میزان حجمی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم در استان وجود ندارد که ابتدا اولویت با افرادی بومی و سپس سرمایه‌گذاران غیربومی است.

منصوری گفت: تاکنون اقدامات گسترده‌ای در زمینه استعدادیابی و شناسایی اراضی در سطح استان انجام شده و یک هزار و ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های مختلف در شهرستان‌ها برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی در سه حوزه گلخانه‌، شیلات و دام و طیور احصا شده است.

وی ادامه داد: برای اکثر این طرح‌ها کمیسیون ماده ۲ تشکیل شده و با وجود برخی مشکلات موضوع تخصیص آب نیز تا حدودی رفع شده است اما همچنان در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی یادآور شد: استان خراسان جنوبی تقریبا از لحاظ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها شرایط خاصی دارد و امکانات و منابعی که در استان‌های دیگر وجود دارد در این استان با کمبود مواجه‌ایم.

وی گفت: کمبود بارندگی، منابع زیرزمینی و آب یکی از مشکلات استان است به همین خاطر با پیگیری‌های استاندار تصمیم گرفته شد سال گذشته تفاهم‌نامه برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، دام و طیور و در برخی مناطق شهرک‌های شیلاتی منعقد شود.

منصوری افزود: در قالب این تفاهم‌نامه مقرر شد رفع موانع ایجاد شهرک‌ها از حیث تامین اراضی، تسهیلات بانکی، رفع معارضین و منابع اعتباری توسط استان و شرکت شهرک‌های کشاورزی اتخاذ شود.

وی گفت: از پیگیری‌ها و تلاش استاندار خراسان جنوبی که شخصا موضوعات را در مرکز و استان پیگیری کردند، قدردانی می‌کنیم و کمتر استانداری در سطح کشور داریم که به این شکل ورود پیدا کرده و مسائل و مشکلات استان را حل کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی بیان کرد: موضوع اشتغال یکی دیگر از مشکلات استان خراسان جنوبی است و تقویت بنیه اقتصادی مردم منطقه یکی از چالش‌هایی است که شهرستان‌های استان با آن مواجه است.

وی افزود: یکی از حوزه‌های زیربنایی ایجاد شهرک‌ها موضوع آب است و چون با سرمایه‌گذاری بالایی در این شهرک‌ها مواجه هستیم باید حتما نیاز آبی شهرک به صورت مستمر و مداوم تامین و در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به منابعی که شرکت در اختیار داشت در واقع از محل ردیف‌های ملی تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای شهرک‌های استان هزینه شده و در برخی پروژه‌ها عملیات مناقصه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی عنوان کرد: در این مسیر با یکسری مشکلات مواجه هستیم البته خیلی از موانع برطرف شده است اما امروز در شهرستان نهبندان شاهد تکرار برخی اشتباهات گذشته هستیم که جای تعجب دارد چرا این اتفاق باید در این شهرستان کمتر توسعه یافته بیفتد.

وی گفت: از آنجا که میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در شهرستان نهبندان کمتر بوده است، باید فرایند اجرای کار توسط سازمان جهاد کشاورزی، بانک‌ها، منابع طبیعی و دستگاه‌های خدمات رسان مقداری تسهیل شود تا با راحتی بیشتر طرح را اجرایی کنند نه اینکه کارشکنی کنند که زمان اجرای پروژه نیز طولانی شود.

منصوری بیان کرد: همه تلاش ما، فرمانداران و مسوولان استان این است که بتوانیم گره از کار گلخانه‌داران باز و مسیر را برای اجرای طرح‌ها در شهرستان‌های استان هموار کنیم.

وی گفت: موضوعاتی درخصوص انعقاد قراردادهایی که از محل تبصره ۱۸ سال قبل منعقد شد اما یارانه آن تامین نشده در این نشست مطرح شد که در این زمینه مجری طرح اعلام کرد این طرح‌ها صد درصد تخصیص یافته و اگر شعب استان‌ها اعلام کردند یارانه پرداخت شده است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار داشت: در رابطه با بحث مسیر ارتباطی به شهرک گلخانه‌ای نهبندان مسیر مناسبی است و در آماده‌سازی شهرک‌ها باید تلاش کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و به دنبال جاده آسفالت یا راه آنچنانی نباشیم، سعی کنید از تحمیل هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید چراکه هزینه طرح افزایش و طرح قابل توجیه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با اینکه بانک زمین گلخانه را به عنوان رهن قبول کند این امکان فراهم نشده چون زمین جزو اموال دولت است و زمانی می‌تواند در قالب رهن قرار بگیرد که در مالکیت فرد باشد بنابرانی تنها آنچه دولت می‌تواند در خصوص زمین کمک کند اینکه قرارداد سه جانبه با بانک انجام دهد تا زمین به عنوان محل اجرای طرح توسط بانک پذیرفته شود.

فرماندار نهبندان هم در این نشست گفت: روند واگذاری زمین و فرایند بانکی برای دریافت تسهیلات برای احداث گلخانه‌ها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در این شهرستان تسهیل و تسریع شود.

مجید بیکی افزود: از سال ۹۷ روند احداث گلخانه‌های جدید در این شهرستان مرزی آغاز شد و پنج واحد گلخانه پارسال به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه این واحدها از محل تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ بسیار مناسب در اختیار متقاضیان قرار گرفت اظهار داشت: در این مدت توانستیم تعدادی گلخانه را زیر کشت ببریم و به بهره‌برداری برسانیم.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: روند خلع ید و باز پس‌گیری قطعاتی که در گذشته واگذار شده اما متقاضی تاکنون اقدامی انجام نداده است، باید توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور تسریع شود.

وی گفت: اگر قرار باشد در مجتمع‌هایی که با هزینه زیاد زیرساخت آن فراهم شده است واحدی فعال نباشد، شاهد هدررفت هزینه‌ها خواهیم بود، لذا امیدواریم در موضوع خلع ید توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی اتفاق خوبی بیفتد.

بیکی عنوان کرد: مشکلاتی در روند بهره‌برداری گلخانه‌ها توسط متقاضیان در نهبندان وجود داشت که بخشی نیاز به آموزش، موضوعات ترویجی و نحوه کشت دارد که باید در این قسمت جهاد کشاورزی به طور جدی ورود کند.

وی با بیان اینکه برای احداث واحدهای گلخانه امروز تقاضاهای خوبی در شهرستان نهبندان وجود دارد گفت: مجتمع گلخانه‌ای شقایق این شهرستان دارای ۵۴ واحد است که امروز بیش از ۳۴ واحد آن به طور کامل روند واگذاری به افراد طی شده و پرونده سایر متقاضیان نیز در مراحل نهایی است.

فرماندار نهبندان یادآور شد: هماهنگی لازم باید بین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای حمایت از بخش کشاورزی وجود داشته باشد تا خلاهای موجود در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نیز با هماهنگی رفع شود.

وی گفت: برای احداث یک گلخانه سهم آزادسازی تسهیلات بانک با هزینه‌ها و مواد اولیه تناسبی ندارد و ۲۰ درصد سهم گلخانه باید آورده متقاضی باشد و ۸۰ درصد تامین اعتبار سهم بانک است ولی بانک از این ۸۰ درصد تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد را ابتدا آزاد می‌کند.

بیکی اضافه کرد: این موضوع سبب تاخیر در اجرای پروژه و افزایش هزینه‌ها می‌شود بنابراین بانک‌ها باید متناسب با آورده متقاضی، تسهیلات را تامین کنند تا عملیات احداث گلخانه تسریع شود.

وی گفت: همزمان با تغییرات نرخ قیمت اقلام و کالاها در کشور، هزینه‌های سربار حمل و نقل در نهبندان به خاطر فواصل دور باربری‌ها بیشتر شده و سبب مشکلاتی می‌شود.

فرماندار نهبندان گفت: شهرستانی که بین شهرستان‌های استان به لحاظ سبقه و جمعیت جزو پنج شهرستان اولیه است، بانک کشاورزی کارشناس ندارد و بررسی پرونده‌های متقاضیان گاهی تا یک ماه یا بیشتر به تاخیر می‌افتد و هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه در نهبندان افزود: سازه‌های احداثی گلخانه‌های نهبندان باید مقاوم ساخته شود، همچنین گرمای ۴۵ درجه در منطقه سبب افزایش هزینه‌ها شده لذا تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه تامین گازرسانی به مجتمع باید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه در این شهرستان شاهد کاهش بارندگی‌ها و تبخیر زیاد آب هستیم گفت: باید کشت گلخانه‌ای را به عنوان روش جایگزین کشت سنتی در دستور کار داشته باشیم، چرا که برای احداث گلخانه‌ها استقبال خوبی هم در شهرستان وجود دارد.