مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده ۴۰ طرح عمرانی و خدماتی برای عشایر استان اجرا شده است.

مهدی عصمتی‌ پور افزود: این طرح‌ها با اعتبار هفت میلیارد و ۸۳۴ میلیون ریال اجرا شد و بیش از سه هزار نفر از مزایای آن برخوردار شدند.

وی بیان کرد: توزیع پنل خورشیدی، تجهیز چاه مالداری، خرید مخزن ذخیره آب، نصب تلمبه بادی، مرمت و بهسازی قنات، احداث استخره ذخیره آب و احداث بند خاکی از جمله طرح‌هایی است که اجرا شده و اجرای این طرح‌ها به صورت مستمر تا پایان سال ادامه دارد.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به عشایر استان اختصاص یافته که در زمینه اجرای طرح‌های زیرساختی و تامین آب عشایر هزینه شده است.

وی گفت: آب ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر استان را با تانکر تامین می‌کنیم که سالانه بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه آبرسانی سیار به عشایر است.

وی بیان کرد: سالانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای عشایر خراسان جنوبی حمل می‌شود و سهم هر خانوار عشایر ۴۰ متر مکعب آب در سال است.

عصمتی پور ادامه داد: عشایر خراسان جنوبی در ۷ ماه سال جاری ۱۷ هزار و ۴۶۰ تن انواع فراورده دامی را تولید کردند و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال تولیدات عشایر استان ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

وی گفت: تولیدات عشایر خراسان جنوبی به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان صادر می‌شود.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر خراسان جنوبی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک، ۳۴ درصد فراورده‌های دامی استان را تولید می‌کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.