#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۳ تولد در استان خراسان جنوبی ثبت شد که براساس گزارش‌ها ۴۰ درصد موالید با عمل سزارین بوده و اهمیت مراقبت‌های دوران بارداری را دوچندان می‌کند.

 علی‌اکبر اسماعیلی روز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما و تجلیل از ماماهای نمونه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ارایه خدمات سلامت مادر و نوزاد، دستیابی به کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد و کاهش عوارض جسمی باید از مهمترین اهداف جامعه مامایی در سطوح مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه تولد سالم منوط به مراقبت سالم است مکلفیم در راستای تامین، حفظ و ارتقای سلامت مادر و نوزاد با کاهش پنج درصد از میزان زایمان غیرطبیعی در سال به نرخ استاندارد جهانی برسیم که نیازمند همت ماما در مراقبت از دوران بارداری است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با توجه به اهمیت زایمان طبیعی در برنامه سند ششم توسعه برای خراسان جنوبی دستیابی به شاخص ۶۰ درصدی زایمان طبیعی مشخص شده است.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این مهم در سال گذشته با برگزاری کلاس‌های رایگان آمادگی برای زایمان سه هزار مادر به‌صورت مجازی و حضوری آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و برای جلوگیری از القای هرگونه ترس نسبت به بارداری امکان حضور مامای همراه و خصوصی و همراه غیرآموزش دیده هنگام زایمان فراهم شد.

اسماعیلی افزود: گسترش استفاده از روش‌های کاهش درد دارویی و غیردارویی و تکریم مادر باردار از مهترین اقداماتی بوده که برای ترویج زایمان طبیعی در استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مرگ مادران در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در خراسان جنوبی روند افزایشی داشته و از سال ۹۸ روند ثابت به خود گرفته است اظهار داشت: این روند در سطح کشور روند افزایشی داشته است.

اسماعیلی تدوین برنامه پنج ساله، پایش بیمارستان‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی را از مهمترین برنامه‌های صورت گرفته درخصوص کاهش مرگ و میر عنوان کرد.

فعالیت ۲۱۳ ماما در خراسان جنوبی

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۱۳ ماما در ۱۰۲ مرکز خدمات جامع سلامت و ۷۰ پایگاه بهداشتی خراسان جنوبی برای ارتقای سلامت مادران فعالیت می‌کنند.

مجید شایسته افزود: با توجه به اهمیت زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقدام به برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان کرده که در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا ۳۱ درصد رشد حضور را شاهد بودیم.

وی گفت: درصد زایمان طبیعی برای مادران شرکت کننده در کلاس‌های آمادگی زایمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه ۱۸.۳ درصد افزایش داشته است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ثبت خدمات ارایه شده، خدمات پیش از بارداری، شناسایی و ارایه خدمات در دوران بارداری، کنترل مادران زایمان کرده در سه نوبت، فعال‌سازی بستر آموزش مجازی، تخصیص سهمیه واکسن آنفلوآنزا برای مادران باردار و واکسیناسیون کرونا را از مهمترین اقدامات برای تحقق زایمان طبیعی در استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از مراقبت‌های دوران بارداری این است که هر حاملگی منجر به تولد نوزادی سالم شود بدون اینکه جان مادر به خطر بیفتد.

شایسته مراقبت با کفایت از مادران در دوره بارداری، زایمان و پس از زایمان را از راهکارهای کاهش مرگ و میر مادر و کودک عنوان کرد.

امسال بیستم اردیبهشت مصادف با چهارمین روز هفته سلامت به عنوان “نقش مردم، مسوولان و سمن‌ها در ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت” نامگذاری شده است.