مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: امسال ۴۰۰ بنای تاریخی استان برای بازدید گردشگران پیش‌بینی شده و راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ مدنظر است.

 هادی شاهوردی  در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در هر یک از این اماکن تاریخی راهنمای گردشگر مستقر می‌شود و برای این کار از ظرفیت نیروهای بسیج نیز استفاده خواهد شد.

وی گفت: بیش از ۷۵ میلیون تومان برای به‌کارگیری راهنمای گردشگری در نوروز مورد نیاز بوده و هزینه برپایی بازارچه‌های صنایع دستی ۹۵ میلیون تومان برآورد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: برپایی نوروزگاه‌ها در ۱۱ شهرستان استان نیز به ۴۴ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که انتظار می‌رود از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین شود.

وی عنوان کرد: ۱۳ بنای تاریخی در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و بشرویه باید در نوروز ۱۴۰۲ برای بازدید مسافران بازگشایی شود.

شاهوردی گفت: راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ در استان پیش‌بینی شده که ۵۸۳ غرفه را شامل می‌شود.

وی افزود: امسال برنامه‌های سفر در نوروز متفاوت‌تر دیده شده از این رو تشکیل ۱۲ کمیته در ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و ابلاغ شده است که امیدواریم با برگزاری مستمر و منظم جلسات کمیته‌ها شاهد اقدامات خوبی در نوروز امسال باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال تاکید شده که کمیته‌ها تمامی اقدامات را به صورت آمار روزانه در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) ثبت کنند تا بازخورد بهتری نسبت به سنوات گذشته داشته باشیم.

وی گفت: کرونا در نوروز پیش رو مانعی برای سفر کردن نیست و از ۱۵ اسفند ماه جاری سفرها آغاز می‌شود که ۲ پیک سفر در استان را انتظار داریم.

شاهوردی با تاکید بر اینکه آمار همه سفرهای انجام شده باید در سامانه جانا به صورت روزانه ثبت شود افزود: ایمن‌سازی راه‌ها و اجرای کمپین ۶۰ در ۳۰ هم انتظاراتی است که باید کمیته حمل و نقل در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: توصیه‌های ایمنی و بهداشتی در تمامی کمپ‌های اسکان استان با توزیع بروشور در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم پیش‌بینی مکان مناسب برای اقامه نماز در کمپ‌های اسکان موقت گفت: انتظار می‌رود شهرداری‌ها حداقل ۲ چادر را در هر کمپ برای نماز جماعت و اول وقت پیش‌بینی کنند.

وی بر ضرورت آمادگی روستاهای هدف گردشگری در پذیرایی از مسافران نوروزی تاکید کرد و افزود: نصب بنر راهنما، برگزاری بازی‌های بومی و محله و مراسم‌ آیینی در حضور ثمربخش گردشگران مورد انتظار است.

شاهوردی عنوان کرد: براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته برخی از نقاط گردشگرپذیر استان در پیک سفر دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند لذا نمایشگاه‌های تخصصی ارزاق در شهرها و روستاها برای تنظیم بازار لازم است که انتظار می‌رود به خصوص در شهرهای طبس، فردوس، بیرجند و نهبندان راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر لزوم ارایه فهرست کشیک داروخانه‌ها و پزشکان گفت: موزه و گنجینه دانشگاه بیرجند هم انتظار می‌رود برای استفاده مسافران در نوروز بازگشایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین درخواست است که ارتباط زنده رسانه‌ای از محل کمپ‌های ورودی هر شهرستان برقرار شود.

وی افزود: فعال شدن سامانه پیامکی اطلاع‌رسانی مورد انتظار است تا هر مسافر زمان ورود به استان از وضعیت جوی، ترافیک و دیگر موارد اطلاع پیدا کند.

شاهوردی با بیان اینکه کمیته نظارت بر نمازخانه‌ها، مساجد و سرویس‌های بهداشتی امسال اولین بار در ستاد اجرایی خدمات سفر فعال شده است گفت: با این روش می‌توان از ظرفیت روحانیون داوطلب برای برپایی نماز جماعت در فضاهای گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: از ابتدای امسال ۳۶ هزار و ۶۳۵ نفر از مرز زمینی ماهیرود وارد استان خراسان جنوبی شدند که برکات آن به مجموعه گردشگری نیز رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به پیش‌بینی شروع سفرها از ۱۵ اسفند احتمالا با توجه به تقارن نوروز و رمضان سفرهای ابتدای سال افزایش بیشتری خواهد داشت.

اسدالله جلال‌زاده افزود: پویش ایمنی در ۲ نقطه استان از جمله مجتمع خدمات رفاهی دیهوک و نهبندان به مدت ۲۱ روز اجرا خواهد شد و در این پویش برنامه‌های شاد و مفرح برای فرهنگ‌سازی ایمنی ترافیک دنبال می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه فهرست انتظار مسافران و سامانه فروش بلیط اینترنتی و راه‌اندازی خدمات درب به درب ناوگان سواری کرایه عمومی برون شهری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نوروز پیش رو است.

لزوم افزایش نظارت بر کیفیت خدمات در نمازخانه و مجتمع‌های بین راهی به خصوص مسجد فاطمه زهرا (س) گردنه آرین شهر و مسجد چهارده معصوم در نوفرست، آمادگی هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور