مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی گفت: با وجود کرونا در یک سال گذشته، صنعتگران با صادرات محصولات خود در رشته‌های مزیت‌دار از جمله منسوجات، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و دست بافته‌ها بیش از ۸۰ هزار دلار درآمد کسب کردند.

حسن رمضانی، در نشست خبری افزود: شیوع ویروس کرونا آسیب جبران‌ناپذیری به هنرمندان صنایع دستی وارد کرده و در برنامه‌های مختلف سعی شده است تا بازاریابی و عرضه محصولات صنایع دستی با وجود کرونا تسهیل شود.

وی اظهار کرد: در مجموع سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای احداث و تکمیل بازارچه‌های صنایع دستی در سال ۹۹ تخصیص یافت.

رمضانی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی و گردشگری ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شد و برای حمایت آسیب‌دیدگان از کرونا اقداماتی از جمله استمهال تسهیلات، استمهال هزینه آب و برق کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی انجام شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی که سال گذشته در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان انجام شد، گفت: این تعداد افراد شناسایی شدند و بیمه آنان برای مدت یک سال پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای خرید ابزار توسعه و بازاریابی صنایع دستی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

رمضانی بیان کرد: تاکنون ۴۰۰ نفر دیگر از صنعتگران خراسان جنوبی در قالب بیمه روستایی و عشایر زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی گفت: سال گذشته ۲۶۰ پروانه تولید انفرادی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی خانگی، چهار پروانه تولید کارگاهی با اشتغال ۲۰ نفر و ۴۵۰ کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع دستی استان صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به صدور ۱۰ فقره مجوز پشتیبان با ۹۰ نفر افراد زیر پوشش گفت: طی یک سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به فعالان حوزه صنایع دستی پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۶۰ دوره آموزش صنایع دستی در رشته‌های مزیت‌دار و بومی استان و ۲ دوره آموزشی تخصصی و تکمیلی برای فعالان صنایع دستی برگزار شد و در این مدت خانه کارآفرینی حوزه صنایع دستی در محله خیرآباد و خانه سفال در بافت قدیمی شهر بیرجند راه‌اندازی شده است.

رمضانی عنوان کرد: ۳۰ کارگاهی تجمیعی تراش سنگ‌های قیمتی و حوله‌بافی در شهر سه قلعه با همکاری صندوق کارآفرینی امید راه‌اندازی شد همچنین بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهای مود، سربیشه، آیسک، فردوس، نهبندان و خضری دشت بیاض با همکاری شهرداری‌ها در حال احداث است که تعدادی از آن تا شهریور ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: امسال با اختصاص اعتبار از منابع ملی و استانی، عملیات مرمت سرای امینی در بازار بیرجند مجدد آغاز شد که امیدواریم تا مهر ماه به بهره‌برداری برسد.

در پایان این نشست سایت مجازی «دوتوک» و اپلیکیشن موبایلی «تون» ویژه بازاریابی و فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی در خراسان جنوبی رونمایی شد. هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها حمایت از فعالان صنایع دستی ارتباط بین بخش خصوصی و هنرمندان صنایع دستی برای فروش محصولات است.