مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور گفت: ۳۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود

هادی میرزایی،  در جریان بازدید از بناهای تاریخی بیرجند گفت: ۳۰ بنای تاریخی استان خراسان جنوبی برای احیا و بهره‌برداری هرچه بهتر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: در ۲ سال گذشته ۳۹ سفر استانی صورت گرفته و این دومین سفر به استان خراسان جنوبی است که با همکاری اداره‌کل استان تاکنون ظرفیت واگذاری ۳۰ بنای تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور اظهار کرد: صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دست‌بافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به منظور اعطا کاربری و بهره‌برداری مناسب و خردمندانه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد شده که در سال ۹۶ با قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین بخش صنایع‌دستی و فرش دست‌بافت ماموریت توسعه، ترویج و حمایت و تشویق هنرمندان و فعالین صنایع‌دستی هم به ماموریت پیشین افزوده شد.

میرزایی ادامه داد: در طول مدت تاسیس صندوق از سال ۸۵ تاکنون حدود ۱۲۶ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است که از این تعداد ۶۵ مجموعه طی ۲ سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونا و رکود گردشگری بوده است.

وی افزود: هرجایی که به مردم اعتماد شده و از کمک مردم استفاده شده، نتایج خوبی رخ داده و این موضوع سرلوحه کار صندوق است.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور، خانه شریف را یکی از نقطه‌های عطف در خراسان جنوبی دانست و گفت: خانه شریف صرفا یک بنای تاریخی نیست بلکه مجموعه‌ای از بناها بوده که در آینده نزدیک به عنوان یک مجموعه فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به بهره‌برداری می‌رسد.

میرزایی گفت:صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور، بناهای تاریخی را شناسایی و تعیین کاربری می‌کند و پس از صدور مجوز و موافقت اصولی در قالب فراخوان عمومی به مزایده می‌گذارد تا زمینه رقابت و مشارکت همه علاقمندان و سرمایه‌گذارن فراهم شود و سپس مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و در قالب تسهیلات کم‌بهره، ۷۰ درصد هزینه‌ها به سرمایه‌گذاران بعد از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی کار، پرداخت می‌شود تا این بناهای تاریخی با کمک صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور، تبدیل به فضاهای اقامتی و پذیرایی برای توسعه گردشگری کشور شوند.

میرزایی همچنین از راسته بازار صنایع‌دستی بیرجند، خانه اعتمادی، خانه پردلی و باغ رحیم‌آباد بیرجند بازدید کرد و ضمن صحبت با هنرمندان و فعالین صنایع‌دستی از نزدیک با توانایی های صنایع‌دستی و بازار فروش محصولات صنایع‌دستی آشنا شد.

انتهای پیام