استاندار خراسان جنوبی گفت: برای مصونیت جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی به شدت نیازمند تدابیر ویژه در حوزه مسائل فرهنگی هستیم.

حمید ملانوری  در نشست اعضای اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآنی و عترت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در دوره فعلی که آسیب‌های اجتماعی را به خاطر تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی داریم، باید چتر حمایتی را براساس اعتقادات دینی خودمان درست کنیم تا مردم از آسیب‌ها در امان بمانند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) را در جامعه ترویج کنیم گفت: فعالیت‌های فرهنگی ما در دوران شیوع کرونا ضعیف شده از سوی دیگر تبلیغات ضد دینی و ضد فرهنگی از سوی دشمنان با هزینه‌های بالا به جامعه تزریق می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید تمامی دستگاه‌های فرهنگی متولی بر ارتقای سطح فرهنگی دینی و قرآنی در جامعه متمرکز شوند و در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: کتب درسی و آموزشی پاسخگوی نیازهای فرهنگی امروز جامعه ما نیست که اگر به این کتب تکیه کنیم، از مقوله فرهنگ عقب خواهیم ماند لذا باید متناسب با وضعیت امروز جامعه، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

ملانوری با تاکید بر اینکه عقب ماندگی ما در حوزه‌های مختلف به خاطر بی‌توجهی و سهل انگاری در زمینه موضوعات فرهنگی است افزود: وقتی در برخی موضوعات رنگ و روی مسائل فرهنگی کمرنگ می‌شود، آسیب‌های اجتماعی جای آن را پر می‌کنند که پاک کردن آسیب‌های اجتماعی خیلی سخت است.

وی با تاکید بر اینکه زیبایی‌ها به درستی به مردم معرفی شود گفت: زیبا جلوه دادن مباحث فرهنگی و قرآنی و ترویج آن به نحو احسن در سطح جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: باید در قالب دولت محلی و بومی، تدبیر و تلاش کنیم تا به توسعه در همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یابیم.

وی افزود: اصالت در جمهوری اسلامی توجه به موضوعات قرآن است و باید احساس نیاز در جامعه ایجاد شود که تک تک افراد به آموزش علوم قرآنی نیاز دارند.

ملانوری گفت: اساس همه فعالیت‌های ما موضوعات فرهنگی است و بدون توجه به جنبه‌های مختلف موضوعات فرهنگی توفیقی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا دچار یکسری محدودیت‌ها در آموزش و اجرای فعالیت‌های فرهنگی شده‌ایم اضافه کرد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بدون پیوست فرهنگی و توجه به فرهنگ عمومی کارها ابتر می‌ماند و نتیجه خوبی نمی‌گیریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تحت لوای یک کشور و نظام اسلامی زندگی می‌کنیم که این نظام پایه و اساس آن فرهنگ دینی، اسلامی، انقلابی و عاشورایی است و دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و منشورهای ما در نظام اسلامی منبعث از آیات قرآن، احادیث و روایات است.

وی بیان کرد: اگر به دنبال دستورالعمل سعادتمندی انسان می‌گردیم باید آن را در قرآن کریم بیابیم، حتی خیلی از کشورهای اسلامی هم از آیات قرآن کریم در راستای پیشرفت خود بهره می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پشتیبانی از موسسات قرآنی حمایت لازم را خواهیم کرد افزود: جلسه‌ای در هفته‌های آینده برگزار شود و دستگاه‌های متولی دعوت شوند تا امکانات و ظرفیت‌های بلااستفاده در اختیار موسسات آموزشی قرآن قرار گیرد.

ملانوری بیان کرد: همچنین آمادگی داریم که در شورای آموزش و پرورش استان استفاده از ظرفیت مدارس برای آموزش و فعالیت‌های قرآنی را براساس درخواست موسسات مصوب کنیم.

وی گفت: موسسات قرآنی هم درخواست و نیازهای خود را به صورت مشخص اعلام کنند تا ظرفیت‌های خالی ادارات، نهادهای دولتی و مدارس در اختیار آنان قرار گیرد و باید از امکانات موجود استان برای ترویج فرهنگ قرآنی به بهترین وجه استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در تعاملات با افغانستان در زمنیه ترویج فعالیت‌های قرآنی نیز پیگیر هستیم البته الان به دلیل جنگ داخلی، افغانستان اوضاع آرامی ندارد.

وی گفت: در زمینه چاپ و نشر کتب قرآنی و فرهنگی هم در حد توان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.