معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در راستای جلوگیری از معلولیت، ۲ هزار و ۱۰۰ کودک سه تا ۶ سال و نوزاد در بدو تولد به صورت رایگان غربالگری بینایی شده‌اند.

حسن رحیمی  افزود: از این تعداد ۲۵ کودک دارای تنبلی بینایی شناسایی شدند که تشخیص دیرهنگام می‌توانست، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنان در آینده وارد کند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت چهار مرکز تشخیص ژنتیک، گفت: سال گذشته برای خدمات‌دهی به هزار و ۶۱۲ نفر در این مراکز ۳۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال هزینه شد.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه ۲ طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه جسمی در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر ۲ چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

رحیمی گفت: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود والدین کودکان سه تا ۶ سال این است که این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند افزود: طرح غربالگری بینایی کودکان خراسان جنوبی در ۴۸ پایگاه دائم و موقت زیر نظر اداره کل بهزیستی این استان دنبال می شود.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی سامانه برخط ۱۴۸۰ را از دیگر خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری عنوان کرد و گفت: امسال از طریق این سامانه در استان پنج هزار و ۹۰۵ نفر مشاوره رایگان دریافت کردند.

وی ادامه داد: با اقدام‌های انجام شده در دفتر پیشگیری از طلاق بهزیستی استان با توجه به آمار، افزایش از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱، ۱۴ درصد و از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ به میزان ۲ درصد بوده، این نشانه کاهش سرعت رشد تقاضای طلاق در سامانه تصمیم است بنابراین آمار تقاضای طلاق در استان رشد زیادی نداشته است.

رحیمی به همین نسبت باید به آمار سازش طلاق که در سالهای اخیر بین ۱۹ تا ۲۲ درصد بوده و از میانگین کشوری (۱۸ درصد) همواره بالاتر بوده است اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیت درمان، کاهش آسیب کمپ‌ها و مرکز سرپایی درمان اعتیاد، گفت: امسال چهار هزار و ۵۸۴ هزار نفر روز در این مراکز نگهداری شدند که شامل سه هزار و ۸۰۸ مرد و ۷۷۶زن بود.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: هر فرد معتاد بین سه تا ۶ ماه در این مراکز نگهداری و درمان می‌شود و پس از بهبود شرایط درمانی برای بازگشت به زندگی اجتماعی و توانمندسازی در حوزه اشتغال به مرکز صیانت بهزیستی معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۶۰ درصد معلولیت‌ها از نوع متوسط و شدید است و تمامی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید استان تحت حمایت بهزیستی هستند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور