مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سهمیه این استان از طرح ساخت یک میلیون مسکن در کشور، ۶ هزار و ۴۵۰ واحد در سال است که در پایان چهار سال به بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی می‌رسد.

وحید داعی  در سومین نشست شورای مسکن استان در سال جاری که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در قانون جهش تولید مسکن سالانه تولید و ساخت یک میلیون مسکن در کشور پیش‌بینی شده که سهمیه استان خراسان جنوبی ۶ هزار و ۴۵۰ واحد در سال است.

وی گفت: همچنین در این قانون موضوع انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به راه و شهرسازی پیش‌بینی شده و دستگاه‌های دولتی مکلف به اخذ سند تک برگی برای ثبت در سامانه وزارت اقتصاد و دارایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این قانون دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف به تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای خدمات زیربنایی اعم از آب، برق و گاز هستند و بانک‌ها باید اعتبار مورد نیاز برای تسهیلات این طرح را براساس نرخ سود اعلام شده از سوی بانک مرکزی تامین کنند.

وی بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن تاکید کرد و افزود: تاکنون ۴ هزار و ۹۹۴ نفر در استان واجد شرایط طرح اقدام مسکن شناخته شده‌اند که برای تعداد ۴ هزار و ۸۸۰ نفر زمین اختصاص یافته و ۲ هزار و ۳۸۱ نفر عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

داعی گفت: علاوه بر این اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای هزار و ۸۹۵ واحد در قالب تفاهم‌نامه‌هایی با اقشار ویژه از جمله نیروهای مسلح، فرهنگیان، ایثارگران و کمیته امداد، زمین تامین کرده است.

وی ادامه داد: طرح آماده‌سازی سایت طرح اقدام ملی مسکن در شهر بیرجند با پیشرفت حدود ۴۵ درصد در حال اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین قرارداد آماده‌سازی اراضی ۵۰ هکتاری و ۷۹ هکتاری طبس با شهرداری طبس به عنوان پیمانکار مبادله شده و هزینه آماده‌سازی در هر ۲ سایت ۵۰ هکتاری و ۷۹ هکتاری شهر طبس یکسان است.

تعیین وضعیت اراضی رها شده با قید فوریت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: باید وضعیت هکتارها زمینی که توسط دستگاه‌های اجرایی به تملک درآمده و رها شده است، روشن شود.

محمد فرهادی تاکید کرد: لازم است اداره کل راه و شهرسازی با همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی با قوت و قدرت به این موضوع ورود پیدا کنند تا تکلیف این اراضی روشن شود و همه دستگاه‌های دولتی نیز مکلف به همکاری در این زمینه هستند.

وی افزود: طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از موفق‌ترین قوانین موجود می‌تواند یکی از مهمترین معضلات توسعه شهرها و مشکلات مردم در تامین مسکن را حل و فصل کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این قانون باید به منظور رفع مشکل کمبود زمین در استان توسط حوزه امور عمرانی استانداری به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ تا به‌طور کامل اجرایی شود.

وی با انتقاد از آنچه اقدام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر فریز کردن ۶۰ هکتار زمین در مرکز شهر قاین عنوان کرد، افزود: این اراضی اعتبار خرید و بودجه انجام کار پژوهشی مورد نیاز را ندارد و از طرفی امکان فعالیت مردم در این مجموعه فراهم نیست لذا پیشنهاد می‌شود این زمین از محل اعتبارات ملی خریداری شود.

فرهادی گفت: در اجرای فعالیت‌ها قانون فصل‌الخطاب است لذا اگر در روند اجرا نقصی در قوانین دیده شود باید از طریق مجاری خود مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ما مجری قانون هستیم نه قانونگذار افزود: اصلاح قوانین بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت ادامه می‌تواند تأثیرات مخربی را به همراه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: خدمات عمومی از جمله فضای سبز باید در ساخت و سازها مورد توجه ویژه قرار گیرد و با بهره‌گیری از نقشه‌های توپوگرافی سیما و منظر شهری را ارتقا دهیم.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، سومین جلسه شورای مسکن استان در سال جاری به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دبیری مدیرکل راه و شهرسازی در محل استانداری خراسان جنوبی برگزار و بر هماهنگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی و استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای رونق تولید مسکن در استان تاکید شد.

چهار موضوع “گزارش آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن استان”، “گزارش دستگاه‌های خدمات‌رسان درخصوص برنامه زمان‌بندی و اقدامات اجرایی عملیات زیربنایی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن از جمله آب، برق، گاز و مخابرات در سایت‌های اقدام ملی مسکن در سطح استان”، “بررسی اهم مفاد قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی” و “گزارش وضعیت اراضی راه و شهرسازی و برنامه مسکن استان” در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.