مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد شبکه‌های توزیع آب شهرهای استان عمر بالای ۳۰ سال دارند در حالی که براساس استانداردهای فنی عمر شبکه‌های توزیع به طور متوسط ۲۵ سال است.

مهدی هاشمی مقدم روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۱ دی ماه سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب افزود: باید حجم زیادی از شبکه‌های توزیع آب استان به صورت سالانه تعویض شود ولی با توجه به محدودیت اعتبارات این مهم میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۹.۸۵ درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب هستند تصریح کرد: ارتقای کیفی، استمرار خدمات آب و فاضلاب و پوشش خدمات در سطح همه شهرهای استان از جمله اهداف این مجموعه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تامین و توزیع خدمات شرکت آبفا در ۲۸ شهر استان ارایه می‌شود و تابستان گذشته علیرغم وجود کمبودهای آبی هیگونه مشکلی در زمینه تامین آب شرب شهرنشینان استان ایجاد نشد.

وی جمعیت زیرپوشش شبکه آب و فاضلاب شهری استان را ۴۶۰ هزار مشترک عنوان کرد و گفت: اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع اصلی و فرعی و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در استان وجود دارد و آب شرب مورد نیاز مشترکان از طریق ۱۳۳ حلقه چاه تامین می‌شود.

هاشمی مقدم اضافه کرد: همچنین ۲ باب تصفیه خانه آب شرب در طبس و بیرجند فعال است که فقط در شهر طبس از آب‌های سطحی ۱.۵ میلیون مترمکعب از نیاز آب بهداشتی شهر تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از منظر امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی باید موضوع آب مورد توجه واقع شود گفت: بدون شک اگر در تامین آب و تدوین برنامه‌ها عقب بیفتیم به راحتی این معضل قابل جبران نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه آب محدودی در دسترس ما است لذا باید در جایی استفاده شود که ارزش داشته باشد عنوان کرد: مسوولان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و در تصمیمات مختلف موضوع آب را مدنظر قرار دهند.

وی تعرفه آب را در کشور و استان کم دانست و گفت: این موضوع به بزرگترین حراج قرن تبدیل شده است چراکه در حال حاضر در هر لیتر آب شرکت آبفا ۷۰۰ تومان ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: با شرایط فعلی نیازهای واقعی آب در استان جبران نمی‌شود و سرمایه گذاری در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد بنابراین باید به این بزرگترین حراج اقتصادی خاتمه دهیم.

هاشمی مقدم با تاکید بر اینکه شوراها در اکثر شهرستان‌های استان موضوع افزایش تعرفه‌ها را پذیرفته‌اند گفت: درآمد حاصل از این افزایش تعرفه در حساب جداگانه‌ای ذخیره و برای نیازهای آبی همان شهرستان هزینه می‌شود.

وی تاکید کرد: درگاه قانونی تامین هزینه‌ها در این حوزه شوراهای اسلامی هستند که در قالب تبصره ۳ (قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی آب شهری و همچنین تبصره ۱۴ (دستورالعمل افزایش تعرفه آب بها) می‌توانند ما به تفاوت فروش و قیمت تمام شده را جبران کنند.

وی گفت: در استان شوراها با نگاه مثبت به این موضوع ورود کرده‌اند و امید است شوراهای اسلامی شهر بیرجند نیز با توجه به جلسات مکرر که برگزار شده است درخصوص تبیین این موضوع همکاری بیشتری داشته باشند.

هاشمی مقدم در پاسخ به مباحث مطرح شده در مورد وقف بودن آب بیرجند و دیدگاه‌هایی که در این زمینه بین مردم وجود دارد افزود: سالانه بنگاه خیریه آبلوله  بابت تجهیزاتی که متعلق به مردم و شهر بوده رقمی را بابت اجاره از ما دریافت می‌کرد و به جای اینکه این اعتبار در حوزه آب هزینه شود در زمینه‌ای غیر از آب شرب هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اداره اوقاف تعامل خوبی با ما دارد، از آمادگی این مجموعه برای تعامل بیشتر و ارائه راهکار در راستای بهبود خدمات به مردم خبر داد و گفت: بنگاه آبلوله می‌تواند به عنوان سرمایه گذار در پروژه‌های آب با ما همکاری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی همچنین از ورود ۸۰ درصد تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به استان و کشور خبر داد و گفت: اخیرا نیز دو تجهیز عمده که برای تصفیه خانه مانده بود، وارد کشور شده و طی دو تا سه هفته آینده نصب تجهیزات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ظرفیت اسمی تصفیه خانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است که پیش بینی می‌شود تا شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در ارتباط با پساب تصفیه خانه فاضلاب اظهار داشت: مهر ماه سال جاری تصمیم گیری برای پساب تصفیه خانه فاضلاب در اختیار کمیته تخصصی پساب در مرکز قرار گرفت و از این به بعد هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه به شرکت‌های آب و فاضلاب واگذار می‌شود.

هاشمی مقدم گفت: مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت طرح استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند برای شهرک صنعتی خوسف و فاز یک بیرجند را تهیه کند و در اختیار ما قرار دهد که تاکنون طرحی به دست ما نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آبفا خراسان جنوبی اعتبار مصوب سال گذشته این شرکت را در دو ردیف ملی و استانی ۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این رقم ۳۰ میلیارد تومان محقق شده و در سال جاری هم از اعتبار ۵۱.۵ میلیارد تومان مصوب تاکنون ۲۲ میلیارد تخصیص یافته است.

وی در مورد اقدامات این مجموعه برای رفع مشکل فاضلاب مسکن مهر قاین تصریح کرد: برای اجرای فاضلاب در این محدوده ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

هاشمی مقدم گفت: سال جاری ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل مسکن مهر برای پروژه‌های فاضلاب اختصاص یافت که از این رقم یک میلیارد را به مسکن مهر قاین اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تعهد ما در این پروژه ۶ متر لوله گذاری است افزود: ۸ میلیارد تومان تعهد در حال حاضر برای ما در پروژه مسکن مهر قاین ایجاد شده که در صورت باز شدن معبر ۳۵ متری پیش بینی می‌شود در چهار ماه آینده عملیات لوله گذاری به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: احداث پکیج فاضلاب با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی توسط شهرداری در دست اقدام است تا عملیات تصفیه فاضلاب از این طریق انجام شود و ما منتظر ارسال طرح تکمیلی توسط مشاور پروژه برای اخذ مجوز تصفیه خانه موقت از تهران هستیم که پیش بینی می‌شود این طرح در یک ماه آینده به دست ما برسد.

وی درباره فاضلاب خیابان ظفر بیرجند هم گفت: اطلاعات تکمیلی شهرداری مهر ماه سال جاری به دست ما رسیده که بعد از آن عملیات نقشه برداری در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به اتمام برسد.

هاشمی مقدم اعتبار موردنیاز برای اجرای این پروژه را ۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۱۶ کیلومتر خط انتقال برای اجرای این پروژه لازم است که ۱۰ کیلومتر فاقد نقشه برداری است.

وی گفت: در حال حاضر اصلاح شبکه و مقاوم سازی خط انتقال و بهسازی ایستگاه پمپاژ دیهوک طبس، ساخت مخزن پنج هزار مترمکعبی قاین، مخزن ۲ هزار مترمکعبی سرایان، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ بیرجند، احداث مخزن در گزیک و خوسف و اصلاح شبکه در گزیک و اصلاح خط انتقال رکات از جمله این پروژه‌ها است.