مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۵۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان کمک‌های مردمی، خیرین و مراکز نیکوکاری استان در نیمه نخست امسال برای نیازمندان جمع‌آوری شده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری کمیته امداد، رضا سلم‌آبادی افزود: از این رقم ۲۴ میلیارد و ۵۸ میلیون تومان نقدی و ۲۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان غیرنقدی بوده است.

وی گفت: مجموع درآمدهای کمیته امداد در مدت مشابه پارسال ۳۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان بوده که در سال جاری حدود ۶۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار داشت: مبالغ جمع‌آوری شده مربوط به صدقات، زکوات، ایتام و محسنین است که در سرفصل‌های مختلف اشتغال، معیشت، ازدواج، مسکن، تحصیل و سایر نیازمندهای جامعه هدف این نهاد هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: میزان صدقات جمع‌آوری شده در ۶ ماه نخست سال جاری ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان بوده است که تحقق ۶۵ درصدی برنامه را نشان می‌دهد.

سلم‌آبادی از افزایش ۳۳ درصدی جمع‌آوری زکات در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه قبل خبر داد و گفت: در این مدت بالغ بر چهار میلیارد و ۱۶۱ میلیون تومان زکات در خراسان جنوبی برای گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان و عمران و آبادانی استان جمع‌آوری شد که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل ۵۷ درصد آن نقدی بوده است.

وی بیان کرد: از این رقم بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان زکات مستحبی، ۵۷۰ میلیون تومان زکات واجب (مال)، بیش از یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان فطریه عام و سادات، ۶۸۳ میلیون تومان کفاره و مابقی رد مظالم بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: در این مدت کشاورزان و دامداران استان ۲۵ هزار و ۳۳۳ کیلوگرم گندم، پنج هزار و ۱۳۱ کیلوگرم جو، ۱۷۶ کیلوگرم خرما، ۲ نفر شتر و ۲۲۷ رأس گوسفند را به عنوان زکات مال پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت استان ۹۵ درصد زکات جمع‌آوری شده در بخش محرومان و بقیه در بخش پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هزینه شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بحث محرومین، هزینه هفت سری جهیزیه، ۲۵۷ مورد امور تحصیلی و ۲۱ هزار و ۵۸۷ مورد معیشت نیازمندان، ۳۰۷ مورد درمان، ۳۱ مورد مرمت و بازساری مسکن و ۱۶ هزار و ۸۴۵ مورد سایر مصارف از محل پرداخت زکات تامین شد.

سلم‌آبادی ادامه داد: اکنون ۶۶۳ عامل افتخاری و ۲۴۴ مبلغ، جمع‌آوری زکات در استان خراسان جنوبی را برعهده دارند.

وی گفت: کمک‌های مبتنی بر نیاز طی این مدت ۱۳ میلیارد و ۷۸۲ میلیون تومان بوده است که رشد ۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.