فرماندار بیرجند از افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳۶ پروژه با هزینه‌کرد بیش از ۲۵۱ میلیارد تومان در این شهرستان همزمان با دهه فجر خبر داد.

علی ناصری روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی خوشینه در بیرجند که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از این تعداد ۲۰۴ پروژه افتتاح و عملیات اجرایی ۳۲ پروژه نیز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های کلنگ‌زنی پیش بینی شده است اظهار داشت: همزمان با دهه فجر ۹۶ پروژه در حوزه شهری و ۱۰۸ مورد در روستاها افتتاح می‌شود.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه تقویت و توسعه روستاها سبب ماندگاری جمعیت در این مناطق می‌شود گفت: ۱۵ طرح با بیش از ۶۰۰ میلیون تومان نیز با همکاری و مشارکت دهیاری‌های شهرستان افتتاح خواهد شد که عمدتا در حوزه معابر روستایی است.

وی عنوان کرد: از ابتدای ابلاغ تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عزم بزرگی توسط مسوولان ادارات شهرستان بیرجند آغاز و منجر به این شد که در زمینه تعداد و ارزش طرح‌ها نخستین شهرستان با بیش از ۵۰ میلیارد تومان جذب تسهیلات در استان باشیم.

ناصری با بیان اینکه بانک‌های عامل استان در زمینه جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی کمک زیادی کردند افزود: سال‌های زیادی بود که در زمینه اشتغال وام‌های فراگیر یا عمیق در مناطق روستایی به جز در حوزه کشاورزی، پرداخت نشده بود.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توسعه روستاها را در اولویت قرار داد گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی سبب شد بسیاری از شهرها و روستاهای استان نه تنها در سطح کلی که در سطح بین‌الملل معرفی شوند.

وی بیان کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی در زمینه توسعه روستاها از قبیل ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه، زیرساخت‌های گازرسانی، آب و برق انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به ۱۰۰ واحد خواهد رسید و ۲ واحد بوتیک هتل نیز احداث خواهد شد.

حسن رمضانی در آیین افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی خوشینه بیرجند افزود: خراسان جنوبی در نوع اقامتگاه‌ها و تاسیسات اقامتی جزو استان‌های پیشتاز در زمینه بوم‌گردی و بوتیک هتل‌های کشور است.

وی گفت: بوتیک هتل‌ها گونه‌ای از هتل‌ها هستند که در بناهای تاریخی استقرار داشته و خدمات پنج ستاره ارائه می‌دهند که اگرچه به دلیل محدودیت فضا ظرفیت پذیرش بالایی ندارند اما به لحاظ اقتصادی بازخورد خیلی مناسبی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تا پایان دولت تدبیر و امید هتل کاروان را در رباط جوخواه طبس احداث و افتتاح خواهیم کرد.

وی گفت: در حوزه صنایع دستی نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده و برخی صنایع دستی استان در کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا به فروش می‌رسد و در ایام کریسمس حجم زیادی دستمال گردن توسط یک شرکت تعاونی به ایتالیا صادر شد.

وی افزود: روستای اصفهک طبس برای ۲ سال به عنوان مدرسه عالی معماری وین برای درس معماری روستا انتخاب و ۲ روز قبل این روستا برنده معماری ایران شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: با توجه به قابلیتی که این منطقه برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارد اقدامات شایسته‌ای توسط دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد اشتغال پایدار و کسب و کارهای نو برای جوانان انجام شده است.

مشیرالحق عابدی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری افزود: پرداخت این تسهیلات خوشبختانه در استان خوب بود و زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کرد.

وی بیان کرد: در این مدت اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی با استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار در استان راه‌اندازی شد که هرچند شیوع کرونا سبب تعطیلی این اقامتگاه‌ها شد اما امید است به زودی با تلاش ویژه سرمایه‌گذاران به هدف نهایی ایجاد اشتغال برسیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تداوم حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه با شیوع کرونا بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار آسیب شدند باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

وی گفت: هماهنگی و ارتباط بین دستگاهی سبب می‌شود سرمایه‌گذاران در استان با مشکل مواجه نشوند همچنین موجب حضور و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در استان می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی خوشینه در چهارمین روز دهه فجر با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در روستای خوشینه از توابع شهرستان بیرجند افتتاح شد.

پروژه اصلاح و سنگفرش معابر روستای صدگل با اعتبار ۸۲۰ میلیون ریال، اقامتگاه بوم‌گردی خوشینه با اعتبار حدود ۱۵ میلیارد ریال و گاوداری ۳۰ راسی در مجتمع مرک با اعتبار حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیون ریال امروز افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند گفت: در مجتمع مرک ۹۴ قطعه در قالب گاوداری ۲۰، ۳۰ و ۵۰ راسی گاو شیرده به تدریج واگذار خواهد شد.

محمد محمدی افزود: عملیات اجرایی ۱۷ واحد دام تکمیل شده است و ۵۰ درصد واحدها بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم این مجتمع شامل مسیرهای اصلی برق، خیابان کشی و آب تامین شده است اما برای گازرسانی نیاز به همکاری داریم و درخواست داریم حداقل تا درب مجتمع گازرسانی انجام شود.

اصلاح و توسعه معابر روستای صدگل بیرجند از دیگر پروژه‌هایی بود که امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

بهسازی معابر با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیون ریال، احداث ۲ واحد مسکن محرومان با هزینه‌کرد هزار و ۳۰۰ میلیون ریال، آبرسانی و تعویض شبکه با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال، گازرسانی و توسعه شبکه  به میزان سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و توسعه محدوده خدماتی روستا به میزان ۱.۷ هکتار از جمله اقداماتی است که در هشت سال گذشته در روستای صدگل بیرجند انجام شده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.