#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با راه‌اندازی مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در استان خراسان جنوبی، روند واکسیناسیون سرعت خوبی پیدا کرده است و این ظرفیت وجود دارد که تا ۸ هزار دُز واکسن روزانه تزریق شود.

محمد دهقانی روز یکشنبه در بازدید از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهر بیرجند افزود: خوشبختانه امروز سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان بیرجند راه‌اندازی شد و ظرفیت واکسیناسیون روزانه ما به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: روز گذشته (دوم مرداد) بیش از ۶ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کردیم و این ظرفیت وجود دارد که تا ۸ هزار دز واکسن روزانه نیز تزریق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تلاش همه همکاران حوزه بهداشت به ویژه کسانی که در زمینه واکسیناسیون از روز سه‌شنبه هفته گذشته به صورت روزانه حتی روزهای تعطیل ارائه خدمت می‌کنند تا بتوانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم، قابل تقدیر است.

وی افزود: سه‌شنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) به رکورد ۸ هزار و ۸۷۰ دُز تزریق واکسن کرونا رسیدیم که حاصل تلاش‌ها و زحمات کادر بهداشتی در استان است و از امروز مرکز تجمیعی سوم هم در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجدد فعال شد تا این روند افزایش بیشتری پیدا کند.

دهقانی بیان کرد: درخواست ما از مردم این است که افراد بالای ۴۸ سال هرچه سریع‌تر در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا بلافاصله نوبت‌دهی به آنها انجام شود و بتوانند در اسرع وقت واکسن را دریافت کنند و مصونیت سریع‌تری برای جمعیت بیشتری از مردم استان فراهم شود.

وی گفت: افراد بالای ۷۰ سال که بومی استان خراسان جنوبی هستند نیز می‌توانند بدون گرفتن نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: طی چند هفته اخیر استان خراسان جنوبی هم درگیر خیز پنجم کرونا شده و موارد مثبت و بستری به صورت عمودی در حال افزایش است.

وی گفت: تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ بیمار رسیده و هرچند تقریبا نصف این موارد، تست کرونای آنان مثبت است ولی بقیه هم از نظر ما بیمار کرونایی هستند چون علایم کرونا یا درگیری ریه را دارند ولی تست‌شان مثبت نشده که دلیل بر مبتلا نبودن نیست.

دهقانی افزود: خوشبختانه به چند دلیل میزان موارد مرگ و میر متناسب با میزان موارد ابتلا و بستری افزایش پیدا نکرده زیرا پروتکل‌های درمانی که از طرف وزارتخانه به روز شده، درمان‌های خوب و موثری در پیشگیری از مرگ و میر است.

وی اظهار داشت: همچنین واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد مسن است که بخش قابل توجهی از این افراد واکسن زدند و عمده موارد مرگ و میر ما ناشی از همین گروه پرخطر بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آنچه جای نگرانی دارد این است که اگر قرار باشد کماکان این سیر صعودی با همین شدت ادامه یابد، آمار موارد بستری و بدحال بیشتر خواهد شد و متناسب با آن میزان فوتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت تخت‌های بستری استان هنوز پاسخگوی بیماران نیازمند درمان و بستری است ولی نباید ما را غافل کند از اینکه بیماری را جدی نگیریم.