معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه علائم زیر سویه جدید کرونا مانند امیکرون است، گفت: تاکنون افزایش خاصی در موارد مثبت کرونا نداشته‌ایم و در مورد زمان آغاز موج بعدی در خراسان جنوبی فعلا نمی‌توان مشخصاً اظهار نظر کرد.

مجید شایسته،  اظهار کرد: برای تشخیص سویه جدید کرونا نیاز به کیت‌های خاصی است که با توجه تعداد پایین موارد مثبت کرونا، در حال حاضر از کیت‌های عمومی قبلی استفاده می‌شود و قطعاً در صورت افزایش موارد مثبت کرونا، برای تشخیص سویه اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت بیماری حاد تنفسی کودکان در شهرستان طبس، افزود: در حال حاضر ویروس در چرخش خراسان جنوبی مربوط به ویروس سنسیشنال تنفسی بوده که بیشتر کودکان را درگیر و طول مدت بیماری دو الی سه هفته بوده و علائم بسیار شبیه کرونا دارد.

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان اینکه قدرت سرایت بیماری در این سویه بالاست اما میزان کشندگی آن به اندازه قبل نیست، تصریح کرد: افراد علامت‌دار بهتر است پس از بهبودی تا ۵ روز در خانه بمانند، چراکه ممکن است افراد دیگر را مبتلا کنند.

شایسته ادامه داد: در شرایط عادی افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند می‌توانند با مصرف مایعات بهبود یابند و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و مصرف آن تاثیری بر درمان کرونا ندارد.

وی با اظهار اینکه در صورتی که فرد با سرفه زیاد، درد قفسه سینه و تب بالا مواجه شد، باید به پزشک مراجعه کند، خاطرنشان کرد: تزریق نوبت تکمیلی واکسیناسیون کرونا، رعایت فاصله فیزیکی، تهویه مطبوع در فضاهای سربسته و زدن ماسک همچنان به عنوان راههای پیشگیری از کرونا توصیه می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور