معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: هفته فرهنگی استان با اجرای برنامه‌های متعدد توسط دستگاه‌های متولی و با هدف افزایش سطح نشاط اجتماعی از ۲۳ تا ۲۹ دی‌ امسال برگزار می‌شود.

ا سید محمدرضا طالبی در نشست برنامه‌ریزی هفته فرهنگی استان افزود: پیرامون اتفاقات اخیر که فضای روانی نسبتا بدی بر کشور حاکم کرد عده بسیار قلیلی از افراد و فرقه‌های مختلف فریب‌خورده، به نوعی دست به شرارت و اقدامات خشونت آمیزی در سطح کشور زدند.

وی گفت: عموم جامعه ما مردمی هستند که روزهای اخیر در شهرهای مشهد یا اصفهان در مراسم تشییع جنازه شهدا شرکت کرده و مایه افتخار و مباهات شدند، انتظار هم همین بود چون هر جا ضرورتی پیش آید مردم همراه با انقلاب، نظام، رهبر معظم انقلاب و پا به پای ارزش‌ها حضور دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مردم هر چقدر هم تحت فشارها و ‌مشکلات اقتصادی باشند زمانی که ضرورت داشته باشد در حرکت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همراه و پشتیبان نظام و انقلاب هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر سازمان اجتماعی کشور به تعدادی از استان‌ها ابلاغ کرده تا با هدف افزایش سطح نشاط و ارتقای اجتماعی نسبت به برگزاری هفته فرهنگی تا پایان سال اقدام کنند.

طالبی یادآور شد: در این هفته باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای استان دست به دست هم داده و با هدف نشاط اجتماعی برنامه‌های متعدد را در سطح استان اجرایی کنند.

وی گفت: به محض دریافت ابلاغیه، جلسه برگزار و ابلاغیه به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ارسال شد که دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان نیز یکسری برنامه‌ها طراحی و به استانداری ارسال کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: به همین منظور از ۲۳ تا ۲۹ دی‌ ماه همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) را به عنوان هفته فرهنگی در استان تعیین کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در این هفته هر شهرستان باید دو برنامه محوری در دستور کار داشته باشند، همچنین استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در دستور کار قرار بگیرد.

طالبی اظهار داشت: برنامه‌های هفته فرهنگی جدای از برنامه‌های روتین و ابلاغی دستگاه‌های اجرایی در طول سال باید پیش‌بینی و برگزار شود.

وی بیان کرد: همچنین دستگاه‌های متولی باید از اعتبارات فرهنگی دستگاه مربوطه برنامه‌ها را پیش بینی و برگزار کنند و چنانچه اعتباری دریافت شد به دستگاه تخصیص داده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در مرحله نخست برگزاری هفته فرهنگی به استانداران استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و هرمزگان ابلاغ شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: تقویت روحیه امید و نشاط اجتماعی و تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی دو موضوع مهم در حوزه فرهنگی هستند.

علی فرخنده افزود: از آنجایی که دشمنان در پی اختلاف افکنی بین مذاهب هستند لذا برنامه‌های این هفته باید از جنس وحدت‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه میدان داری جوانان و نوجوانان در اجرای برنامه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: برنامه‌های متعدد در سطح شهرها یا بخش‌ها برگزار می‌شود و روستاها و عشایر بی‌نصیب می‌مانند که باید برای اجرای برنامه‌ها در این مناطق نیز برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: برگزاری برنامه‌هایی در حوزه مفاخر، تمرکز بر بازی‌های بومی و محلی، موسیقی مقامی، صنایع دستی و گردشگری، شب شعر یا گویش‌های محلی و اجرای کاروان شادی در طول هفته فرهنگ پیش بینی شده است.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، محصولات تولیدی استان، تورهای کویرنوردی، مسابقات زورخانه‌ای کارگران، جشن‌های شادی و نشاط به مناسبت‌های مختلف به ویژه گرامیداشت روز زن، مسابقات نقاشی، زیباسازی شهر، مسابقات ورزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تورهای شهرستان‌گردی، مسابقات بومی و محلی از جمله برنامه‌های فرهنگی در استان پیش بینی شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور