مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال به منظور پایدارسازی آب شرب در مناطق شهری استان ۲۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب احداث می‌شود.

حسین امامی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق افزود: مخزن ۲ هزار متر مکعبی در شمال شهر بیرجند برای رفع مشکل کم‌فشاری بخشی از مهرشهر به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی از انجام پروژه آبرسانی پایدار به ۱۰۰ روستا در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۷۵ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود و برای رفع مشکل آب در مناطق روستایی هفت تانکر به ناوگان آبرسانی سیار اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال جاری اعتباری معادل ۵۰ میلیارد تومان برای کاهش ۲.۵ درصدی میزان هدررفت آب در استان اختصاص یافته است.

وی از افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در تیر امسال خبر داد و گفت: این پروژه با ۲۵ میلیون یورو معادل ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

امامی به مشکل کمبود آب در مناطق شهری و برخی قطعی‌های آب اشاره کرد و افزود: آب مورد نیاز استان از ۳۸۰ حلقه چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ تامین می‌شود.

وی گفت: علیرغم همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان برخی خاموشی‌های برق، تاسیسات آبرسانی را با مشکل مواجه کرد و خاموشی دو ساعته می‌تواند تمامی مخازن و خطوط انتقال را خالی کند که جبران آن زمان‌بر و هزینه‌بر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی به رفع مشکل فاضلاب مجتمع غدیر قاین در سال گذشته اشاره کرد و گفت: همچنین عملیات ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب قاین به‌زودی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

وی افزود: در سال اخیر شاهد کم‌بارش‌ترین سال در چهار دهه اخیر و بالاترین درجه‌های حرارت هستیم که با توجه به همین اوضاع شعار روز جهانی آب به نام “تغییر اقلیم و تاثیر آن بر منابع آب” انتخاب شده است.

امامی بیان کرد: شرایط موجود منابع آب باید ما را به سمت دغدغه‌مند بودن درخصوص مدیریت مصرف سوق دهد چرا که خراسان جنوبی یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است و دارای حجم آب تجدیدپذیر بسیار کمی بوده و روند مصارف آب در استان با محدودیت‌های ذاتی منابع استان منطقی نیست.

وی یکی از مشکلات حوزه آب استان را قیمت تمام‌شده بالای آب عنوان کرد و گفت: شکاف عمیقی بین قیمت تمام‌شده و آب بها وجود دارد که سبب شده شرکت آب و فاضلاب استان با زیان انبوهی مواجه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: در مجتمع‌های آبرسانی روستایی به دلیل اینکه مصارف فضای سبز و دام به شبکه تحمیل می‌شود گاهی در پایان هفته‌ها که با حضور جمعیت زیادی در روستاها مواجه هستیم، روستاهایی که در پایان خطوط انتقال مجتمع قرار دارند با کمبود آب مواجه می‌شوند.

وی گفت: همچنین در شهر بیرجند و برخی مناطق روستایی در نقاط ارتفاعی نزدیک مخازن مثل مناطق شمال شهر بیرجند اقدام به ساخت و ساز شده است که با کم‌فشاری آب مواجه هستند.

امامی اظهار داشت: در این خصوص باید توجه کنیم شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تا سه سقف تعهد تامین فشار آب را دارد و در طبقات بالاتر باید سازندگان نسبت به نصب پمپ براساس ضوابط این مجموعه اقدام کنند.

وی افزود: از مجموع ۳۴۲ هزار مشترک آب استان ۲۷۰ هزار مشترک در بخش خانگی هستند که ۷۰ درصد مصارف آب را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ۴۰ درصد مردم استان براساس الگوی مصرف آب را استفاده می‌کنند اما ۱۰ درصد شامل مشترکان پرمصرف و ۵۰ درصد مشترکان مصرفشان از الگو اندکی بیشتر است.

وی بیان کرد: در طرح آب امید هر مشترکی که یک سوم الگوی مصرف یعنی پنج متر مکعب مصرف کند، شامل این طرح می‌شود و تمامی هزینه‌ها شامل آبونمان و آب بها صفر می‌شود.

امامی گفت: ۴۰ هزار مشترک به عبارت دیگر ۱۵ درصد در استان خراسان جنوبی شامل این طرح می‌شوند.

وی اظهار داشت: باید با تامین بخشی از آب فضای سبز در صنعت زمینه توسعه استان را فراهم کنیم و با توجه به محدودیت ذاتی خدمت پایداری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: همچنین باید در شهرها سرانه مخزن را به ازای مصرف به استاندارد کشوری برسانیم.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف آب می‌تواند در ارتقای شاخص‌های زیست محیطی تاثیر بسزایی داشته باشد عنوان کرد: جداسازی آب شرب از آب فضای سبز برای برخی شهرهای استان انجام شده اما در برخی شهرها به صورت مشترک انجام می‌شود.

هفته اول تیر، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق نامگذاری شده است.