استاندار خراسان جنوبی گفت: احساس خطر و نگرانی از مواد مخدر هنوز در جامعه همه‌گیر نشده است و مانند مقابله با کرونا باید همه مردم پای کار بیایند.

حمید ملانوری  در دومین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: پدیده کرونا و سایر حوادث طبیعی در زمان‌های مختلف که همه احساس وظیفه و احساس خطر و نگرانی کردند به خوبی مدیریت شد.

وی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس توانستیم با کار جهادی و هم‌افزا به موفقیت دست یابیم یا در زمان شیوع کرونا مردم همه پای کار آمدند و در قالب کمک‌های مومنانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی به همنوعان خود اهدا کردند اما در زمینه مبارزه با مواد مخدر این احساس خطر هنوز همگانی نشده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هرگاه در زمینه مبارزه با مواد مخدر به اندازه شیوع ویروس کرونا احساس خطر کنیم، می‌توانیم با هم‌افزاییِ به موفقیت‌های ارزشمندی دست یابیم.

وی افزود: براساس آمارهای نیروی انتظامی استان در سه ماه اول امسال ۲ هزار و ۸۵۰ نفر شامل ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه حمل و ۲۵۰ خرده‌فروش دستگیر شده‌اند که رقم بالایی است.

ملانوری اظهار داشت: آنالیز خودروهای توقیف شده در پارکینگ خودرویی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که همه سطوح درآمدی جامعه به نوعی درگیر جابه‌جایی مواد مخدر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر ۳ هزار شهید و میلیاردها تومان هزینه برای کشور به همراه داشته است گفت: با وجود تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی که در این زمینه شده، براساس آمار از هر ۱۰۰ نوزاد زیر ۶ سال تحویل شده به شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری، ۹۰ درصد معتاد هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه موضوع آلودگی به اعتیاد در همه قشرها دیده می‌شود و با وجود اینکه سال‌ها از آن به عنوان بیماری یاد شده اما هنوز نتوانسته‌ایم خطرش را کاهش دهیم.

وی بر لزوم سوق دادن جلسات به سمت ارائه طرح و راهکار تاکید کرد و گفت: باید در جلسات به جای گزارش دادن، طرح ارائه دهیم لذا مسوولان کمیته‌ها یک منطقه برای مثال درح سربیشه را به عنوان پایلوت قرار داده و آسیب‌های آن را به دقت مورد شناسایی قرار دهند.

ملانوری افزود: طرح پایلوت پاکسازی منطقه درح از مواد مخدر تا جلسه آینده شورا تهیه و با هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی شود زیرا اجرای این طرح کارهای جزیره‌ای را کمتر و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی را بیشتر می‌کند.

وی گفت: حتی حاضریم اعتبارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را متمرکز بر این طرح اختصاص دهیم و باید همه در این خصوص بسیج شویم و یک منطقه را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم و در همه زمینه‌های فرهنگی، اشتغال و مسائل معیشتی آن ورود داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی در جهان و کشور رو به افزایش است افزود: گرایش به سمت این نوع مواد مخدر به دلیل اینکه دسترسی آسان‌تر دارد و هم اینکه کم‌هزینه‌تر است، به خصوص در بین جوانان بیشتر شده که موضوع نگران‌کننده‌ای است.

وی گفت: در زمینه مقابله با مواد مخدر اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های متولی از جمله نیروی انتظامی استان در حال انجام است و حضور مقابله‌ای با مواد مخدر با توجه به گستردگی و کویری بودن خراسان جنوبی حضور جدی و قابل تقدیر است.

ملانوری بیان کرد: در کنار اقدامات مقابله‌ای، حوزه پیشگیری و درمان از اهمیت اساسی برخوردار است و باید در این خصوص تقاضا را کاهش دهیم چرا که با این اقدام، عرضه مواد مخدر هم کاهش خواهد یافت.

وی افزود: براساس آمارهای ارائه شده، کشفیات نیروی انتظامی افزایش داشته که با توجه به پهناور بودن استان این میزان کشفیات قابل تقدیر است و در این موفقیت، زحمات دیگر دستگاه‌های مرتبط را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر نگاه علمی، تخصصی و کارشناسی به موضوع مواد مخدر گفت: عدم ورود جدی و کارشناسی در این زمینه ما را دچار روزمرگی کرده است.

وی عنوان کرد: در این خصوص برخی تبعات ناشی از مواد مخدر را کاهش دادیم اما این کاهش تبعات، برخورد با معلول‌هاست و علت همچنان به قوت خود باقی است و چون علت باقی است عملا منجر به خشکانده شدن ریشه‌های این پدیده نمی‌شود.

وی گفت: به دلیل امنیت مرزهای خراسان جنوبی ورود مواد مخدر را از مرزهای استان نداریم و ورود مواد مخدر از سایر استان‌ها است.

ملانوری افزود: در زمینه فرهگ‌سازی، رسانه‌ها و صدا و سیما تلاش کنند چرا که اقدامات بدون پیوست فرهنگی موثر نیست.

وی بیان کرد: در زمینه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ اگر سپاه در زمینه واگذاری ساختمان کمک کند ما نیز اعتبار این مرکز را تامین می‌کنیم تا این مرکز در بیرجند راه‌اندازی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک پدیده نابهنجار اجتماعی علاوه بر اینکه زندگی افراد را به ورطه نابودی می‌کشاند، سرمنشاء آسیب‌های بسیاری در جامعه است که باید به یکی از دغدغه‌ اصلی مسوولان تبدیل شود.

ناصر خوش خبر افزود: به نظر می‌رسد بین داشتن برنامه و کار مطابق با سیاست‌ها و ابلاغیه مرکز در خراسان جنوبی شکافی است چرا که ما سعی می‌کنیم اجراکننده برنامه‌هایی باشیم که از مرکز به استان ابلاغ می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که شرایط خراسان جنوبی با شرایط کشور متفاوت است و ما استان مرزی و همجوار با کشوری هستیم که منبع تولید مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه مواد مخدر یک کالای تجاری با یک اقبال خاص است که همه گروه‌ها از آن استفاده می‌کنند افزود: از پایین‌ترین قشر جامعه تا افراد غنی در زمینه مصرف و قاچاق مواد مخدر فعالیت دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی پیشنهاد کرد که همپوشانی در فعالیت کمیته‌های ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان صورت بگیرد تا از کارهای جزیره‌ای جلوگیری شود.

وی گفت: در سال جاری برای همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه عملیاتی تعریف شده که در زمینه مواد مخدر نیز به عنوان دغدغه اصلی جامعه و خانواده‌ها باید برنامه‌های سالانه طراحی و اجرایی شود تا به این نتیجه برسیم که اقدامات سالانه ما چه تاثیری در زمینه شیوع مصرف، نوع اقبال عمومی به مواد و درمان معتادان داشته است.

خوش خبر اظهار داشت: باید همه مباحث درمان، پیشگیری، فرهنگ‌سازی و مقابله‌ای در زمینه مواد مخدر را در یک بسته کامل ببینیم تا برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.