رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: ۱۸۹ واحد فناور، ۴۷ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد از خدمات پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بهره‌مند هستند.

محمدحسین مجیدی در نشست قرارگاه استانی حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین افزود: از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان، تعداد ۸۵ واحد در بیرجند، ۳۲ واحد در قاین، ۳۱ واحد در فردوس و ۱۲ واحد در طبس مستقر هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان تنها ۴۷ مورد آنان شرکت دانش‌بنیان هستند، افزود: امسال هشت شرکت دانش‌بنیان خراسان جنوبی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار حضور داشتند که در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان استان ۲۳ میلیارد ریال تفاهم‌نامه تجاری امضا کردند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر پارک علم و فناوری استان در مکان استیجاری فعالیت می‌کند و سایت جدید در دست اجراست، بیان کرد: ساختمان جدید پارک علم و فناوری به دلیل دوری مسیر و خارج از محدوده شهر فاقد انشعابات مختلف است.

مجیدی عنوان کرد: سایت جدید پارک علم و فناوری استان به دلیل اینکه خارج از محدوده شهر است، برای ۲۰ سال آینده قابل استفاده خواهد بود در حالی که در حال حاضر در خصوص استقرار واحدها به دلیل استیجاری بودن مکان مشکلاتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست پردیس اصلی پارک علم و فناوری استان به وسعت ۱۰ هکتار در جوار دانشگاه بیرجند در دست اجراست که ساختمان اصلی این مجموعه از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مجیدی از برگزاری نخستین رویداد علمی و فناوری از تانا (توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این رویداد در روزهای اول و دوم اسفندماه با همکاری پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رویداد برای استارت آپ‌های تخصصی و ایده‌شوها و بررسی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی و شناسایی نظام مسائل اولویت‌دار خراسان جنوبی و شناسایی طرح‌های مرتبط به آن با حضور سرمایه گزاران و طرح‌های فناورانه و دانش بنیان برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم از روند طولانی و بوروکراسی اداری در صدور مجوز شرکت‌های دانش بنیان انتقاد کرد و گفت: در کل کشور پنج هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که به دلیل بروکراسی اداری تنها ۴۷ شرکت متعلق به خراسان جنوبی است.

جواد اشرفی افزود: باید روند صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان استان از مرکز تسهیل و تسریع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از راه اندازی خانه خلاق گیاهان دارویی استان به زودی خبرداد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای برخی شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی تسهیلات خوبی اختصاص یافته است.

مهدی جعفری افزود: همچنین در نشستی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی به صورت موردی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکلات آنها ارایه شد.

سرپرست اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: از محل تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ سال گذشته برای این اداره کل ۳۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: از محل این تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت‌های فناور و دانش بنیان حوزه صنعت پرداخت شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور