استاندار خراسان جنوبی گفت: یوم الله ۱۵ خرداد یادآور سینه‌های سپر شده ملت مسلمان ایران در دفاع از ارزش‌های الهی و ولایی است تا اسلام و ارزش‌های ناب آن مانا و پایدار بماند.

در پیام حمید ملانوری به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد با این فراز از کلام رهبر معظم انقلاب که “۱۵ خرداد یک قیام مردمی بود” آمده است: در گذر از روزهای پرحماسه خرداد ماه و مرور ماجراهای بی‌بدیلش به یوم اللهی می‌رسیم که یادآور سینه‌های ستبر سپر شده ملت مسلمان ایران در دفاع از ارزش‌های الهی و ولایی است، همان جا که دلاورانه در مقابل آماج گلوله‌های رژیم سفاک پهلوی ایستادند تا اسلام و ارزش‌های ناب آن مانا و پایدار بماند.

وی اظهار داشت: ۱۵ خرداد، سالروز جوشش خون مردم مؤمنی است که در سال ۱۳۴۲ به رهبری حکیمی فرزانه، خروشی فراگیر را بر ضد مستبدان و مستکبران جهان رقم زدند تا پیام انقلاب را از مرزهای جغرافیایی ایران زمین عبور داده، به عمق دل‌های همه آزادیخواهان و عدالت طلبان دنیا نفوذ دهند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بدون تردید قیام ۱۵ خرداد، جنبشی ماندگار و نقطه عطفی اثرگذار در کارنامه ایران اسلامی است که چون سرآغاز تحولات و دگرگونی‌هایی شگفت‌آور در تاریخ انقلاب شد، از آن به عنوان “یوم الله” یاد می‌کنند.

وی گفت: یوم اللهی که خط مبارزه را روشن کرد و در پی آن، حرکات انقلابی مردم ایران که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، شکل جدی‌تری گرفت تا این که به انقلاب ۲۲ بهمن منتهی شد و در نهایت، نظام مقدس جمهوری اسلامی را رقم زد و به عنوان مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران در تاریخ ثبت و ضبط شد.

ملانوری اظهار داشت: و اینک بعد از گذشت ۵۸ سال از این اتفاق تاریخ‌ساز، یاد و خاطره ۱۵ خرداد که به تعبیر امام خمینی (ره)؛”اولین خروش تاریخی و تاریخ‌ساز مردم مبارز و مسلمانی بود که در اعتراضی آگاهانه، مخالفت با سیاست‌ها و برخوردهای ظالمانه و جبارانه حکومت شاهنشاهی را بنیان گذاشتند. اگر نبود خون‌های پاک جوانان و جوانمردان مسلمان و خداجوی ایران، امروز اثری از اصل اسلام و نظام اسلامی نبود. خون شهیدان ۱۵ خرداد ۴۲ بیمه‌کننده انقلاب و تضمین‌کننده حیات سبز و شکوهمند این نظام اسلامی و الهی بود”، همچنان در خاطر ملت بزرگ ایران، زنده و پاینده و باقی است.

وی افزود: اینجانب، ضمن گرامیداشت یاد شهدای این قیام ارزشی، عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی و سربلندی ملت شریف ایران به ویژه مردم ولایتمدار خراسان جنوبی را از درگاه خداوند قادر متعال، در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج) و تحت زعامت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسئلت دارم.

قیام ۱۵ خرداد که در پی دستگیری امام خمینی (ره) در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی رخ داد و به دنبال آن، کشتار رژیم شاهنشاهی در تهران و سراسر کشور به وقوع پیوست در حقیقت بسترساز و منشا انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ بود و نخستین جرقه‌های سرنگونی رژیم شاهنشاهی را رقم زد.