فرماندار بیرجند گفت: انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند در ۲۸ خرداد به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود و شعب اخذ رای این شهرستان نیز ۱۵ درصد نسبت به انتخابات دوره‌ گذشته شوراها و ریاست جمهوری افزایش یافته است.

علی ناصری افزود: مقدمات انتخابات الکترونیکی در مرکز استان با آموزش کاربران، فراهم کردن تجهیزات لازم و ارسال تعدادی از صندوق‌های الکترونیک از سوی وزارت کشور آغاز شده است و نحوه رای دادن الکترونیکی نیز از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به مردم آموزش داده می‌شود.

وی درباره مراحل اخذ رای الکترونیکی گفت: احراز هویت در تمامی شعب اخذ رای سراسر کشور یکسان است و فرقی میان انتخابات الکترونیکی و دستی در این زمینه وجود ندارد همچنین احراز هویت رای دهندگان فقط یک بار انجام می‌شود.

رییس ستاد انتخابات شهرستان بیرجند اظهار داشت: در روند اخذ رای الکترونیکی پس از احراز هویت، شناسنامه فرد مُهر می‌شود و شماره ملی وارد سامانه و احراز هویت صورت می‌گیرد.

وی افزود: سپس کارت اخذ الکترونیکی رای در اختیار فرد قرار می‌گیرد و به جای آنکه کاغذی به عنوان تعرفه دریافت و اسامی روی آن نوشته شود، فرد پای دستگاه می‌رود و با وارد کردن کد داوطلب، تصویر او را روی صفحه مانیتور مشاهده می‌کند و پس از آنکه رای خود را ثبت کرد، دکمه پایان رای‌گیری را می‌زند.

ناصری گفت: دستگاه رای فرد را چاپ و برش می‌زند و آن را در صندوق پیش‌بینی شده زیر دستگاه می‌اندازد.

وی تصریح کرد: تسریع در روند رای‌گیری و شمارش آرا از مزیت‌های انتخابات الکترونیکی است و شهرستان بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.

فرماندار بیرجند افزود: حدود پنج هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی، حفاظتی و ستادی کار برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه جاری را در این شهرستان برعهده دارند.

وی بیان کرد: به منظور افزایش سرعت در روند انتخابات و حفظ سلامتی مردم، شعب اخذ رای این شهرستان ۱۵ درصد نسبت به انتخابات دوره‌ گذشته شوراها و ریاست جمهوری افزایش یافته است.

ناصری گفت: تعداد شعب اخذ رای در شهرستان بیرجند از ۲۰۵ شعبه در انتخابات ۹۶ به ۲۳۰ شعبه در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۳۰ شعبه اخذ رای ۱۱۵ شعبه شهری که پنج شعبه آن سیار و مابقی ثابت است اظهار داشت: از ۱۱۵ شعبه روستایی هم ۳۰ شعبه ثابت و ۸۵ شعبه سیار است که از این تعداد ۲۲ شعبه سیار برای انتخابات ریاست جمهوری در روستاهایی که انتخابات شورا ندارند رای مردم را جمع‌آوری می‌کنند.

فرماندار بیرجند گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا یکی از موضوعات مهم در برگزاری انتخابات، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس است که برای تحقق این امر نیز در شعب اخذ رای برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و در این راستا برخورداری از فضاهای مناسب، امکان تهویه مناسب هوا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بازنگری شعبه‌های اخذ رای لحاظ شده است.

وی با اشاره به تبلیغات نامزدها گفت: مکان‌های خاصی در همه مناطق شهری از سوی شهرداری‌ها برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفته شده است که از ستادهای تبلیغاتی نامزدها انتظار داریم از این محل‌ها برای تبلیغ فرد مورد نظر خود استفاده کنند و تبلیغ در مکان‌های خصوصی با اجازه از مالک منعی ندارد.

وی اضافه کرد: رعایت قانون و مقررات، بهترین تبلیغ در انتخابات مختلف است و الصاق نکردن عکس و پوستر در جداول و دیوارهای سطح شهر که نمای شهری را با مشکل جدی مواجه می‌کند، بهترین کار در این بخش به شمار می‌رود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد که تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند