مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: مرمت و بازسازی ۱۴ رشته قنات در این شهرستان از محل اعتبار سال مالی ۹۹ به اتمام رسید.

علیرضا حیدرپور افزود: این رشته قنات به متراژ سه هزار و ۸۲۲ متر طول و با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان در سال زراعی جاری مرمت و احیا شد.

وی بیان کرد: این قنوات از محل اعتبارات ملی، استانی و با مشارکت بنیاد برکت احیا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: یک رشته قنات از مجموع ۱۴ قنات، از محل اعتبارت استانی و توازن و ۱۳ رشته قنات دیگر از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شد و با مشارکت بهره‌برداران در تامین سهم خودیاری، کار احیا و مرمت آنها به اتمام رسید.

وی عنوان کرد: با اتمام طرح بازسازی و نوسازی قنوات برای ۶۷۰ خانوار تثبیت شغل ایجاد شده است.

حیدرپور افزود: بیش از ۸۵۰ رشته قنات در شهرستان نهبندان وجود دارد که خشکسالی‌های متوالی به شدت میزان آبدهی این قنوات را  تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه مرمت قنوات نقش موثری در افزایش آبدهی آنها در این بحران خشکسالی دارد گفت: قنواتی که در بالادست آنها سازه آبخیزداری اجرا یا احیا و مرمت شده‌، حجم آبدهی به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون متر مکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد و بنابر اعلام مسوولان، این استان بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور داراست.

قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و نحو احسن مدیریت می‌کنند.

با این وجود خشکسالی بی‌سابقه سال آبی جاری در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.