?معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: علیرغم اینکه مرکزی برای درمان اجباری اعتیاد در استان راه اندازی شده اما مورد تأیید کمیته کشوری درمان اعتیاد نیست لذا این موضوع باید به شکل جدی تعیین تکلیف شود.
سید محمد رضا طالبی با بیان این مطلب در هشتمین جلسه کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور همراه بود، خاطرنشان کرد: با توجه به تعاریف موجود، معتاد متجاهر کسی است که در منظر عموم اقدام به استعمال مواد مخدر کند لذا بر این اساس آمار معتادان متجاهر در استان خراسان جنوبی اندک است.
?وی اظهار داشت: با این وجود دستگاه قضایی هر فرد معتادی که توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود را به عنوان معتاد متجاهر برای درمان اجباری به بهزیستی معرفی می‌کند.
?معاون سیاسی استاندار گفت :اداره کل بهزیستی نیز چون فرد حکم قضایی دارد مجبور به پذیرش وی در مراکز ماده ۱۵ است لذا این قبیل افراد در کنار اشخاصی که خود معرف هستند تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند و این کار عواقبی می تواند به همراه داشته باشد.
?وی افزود: به لحاظ ضرورتی که احساس می‌شد با همکاری بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مرکزی با ظرفیت ۲۰ – ۳۰ نفر به عنوان مرکز ماده ۱۶ درمان اجباری اعتیاد راه اندازی شده اما مورد تأیید کمیته درمان ستاد نیست.
?طالبی با تأکید بر اینکه موضوع درمان معتادان متجاهر در مرکز تخصصی باید زودتر تعیین تکلیف شود افزود : این افراد صرفاً یک بار می‌توانند از خدمات رایگان مرکز ترک اعتیاد اجباری استفاده کنند و اگر دوباره فرد دستگیر شد باید به عنوان مجرم تحویل دستگاه قضایی شود.
?به گفته وی؛ ضرورت راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی هم مطرح شده و ساخت مرکز استاندارد جزو مصوبات سفر دوم است.
?معاون سیاسی استاندار ادامه داد: از همین رو مکانی که فعلاً در نظر گرفته شده موقتی است اما باید مجوز و موافقت اصولی آن زودتر تعیین تکلیف شود.
?وی گفت : نحوه دریافت دارو و دوره درمان در مراکز ترک اعتیاد هم باید ساماندهی شود لذا با توجه به هزینه‌های درمان اعتیاد انتظار می‌رود نتیجه بهتری از اقدامات این حوزه حاصل شود.
?طالبی اظهار داشت: فراهم کردن زمینه اشتغال و فرهنگ سازی محیط بعد از درمان اعتیاد هم اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد.
?مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر بستر خوبی برای اشتغال و بیمه معتادان بهبود یافته در بهزیستی فراهم است لذا فعلاً پشت نوبت تسهیلات اشتغال نداریم.
?حسن شرفی اظهار داشت: عمده درمان معتادان در خراسان جنوبی رایگان انجام می شود که این موضوع تبعاتی برای بازگشت دوباره به اعتیاد دارد.
?وی بیان کرد: اجاره بهای مکان ترک اعتیاد در استان خراسان جنوبی بالاست و معمولاً سالانه ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش نرخ دارد.
?مدیرکل بهزیستی ادامه داد: هزینه‌ های سربار از جمله آب، برق و گاز هم مضاف بر این موضوع بوده لذا نیاز است که بخش خصوصی متقاضی راه اندازی مراکز درمان اعتیاد بیش از پیش حمایت شوند.
?وی گفت: در حال حاضر مکان دولتی برای راه اندازی کمپ ترک اعتیاد نداریم و خیر هم در موضوع درمان اعتیاد نیست ، حتی خانواده‌ها هم حاضر نیستند در این زمینه هزینه کنند.
?شرفی همچنین اظهار داشت: بالغ بر ۲۰۰ کودک در مراکز شبه خانواده استان نگهداری می‌شوند که بعد از ترخیص ممکن است دچار چالش های عاطفی شوند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور