#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱، کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه با قیمت جدید و ارزان‌تر از گذشته در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گیرد.

مهدی نوفرستی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارخبر و هنر افزود: به دنبال پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۱ کودهای شیمیایی با کاهش ۴۵ درصدی قیمت در اختیار کشاورزان خراسان جنوبی قرار خواهد گرفت.

وی در رابطه با میزان کاهش قیمت کودهای شیمیایی بیان کرد: بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشور کاهش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ۳۰ درصد تا ۵۶ درصد متغیر است اما به طور میانگین ۴۵ درصد کاهش قیمت خواهیم داشت.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تغییر نرخ ارز تخصیصی به کودهای شیمیایی در سال ‌۹۸ شاهد افزایش پنج برابری قیمت کود در سطح کشور بودیم.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم موضوع قیمت کود را به عنوان یک دغدغه در دستور کار قرار دادند.

نوفرستی عنوان کرد: با توجه به اینکه میزان مصرف کودهای شیمیایی به کمتر از ۱۰ درصد از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات آب و خاک رسیده بود با دستور وزیر جهاد کشاورزی تیم کارشناسی متشکل از معاونین وزیر و کارشناسان موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط تشکیل شد.

وی ادامه داد: نتیجه جلسات این کمیته تخصصی، تعدیل قیمت کودهای شیمیایی بوده تا کشاورزان بتوانند مانند گذشته نیاز خود در بخش کشاورزی را تامین کنند.

نوفرستی تاکید کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر در استان ما دچار پرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۱۳ هزار و ۳۹۵ تن انواع کود شیمیایی از طریق کارگزاران بین کشاورزان متقاضی در این استان توزیع شد.

وی افزود: از این میزان ۱۱ هزار و ۱۷۵ تن کود اوره، ۳۹۸ تن کود فسفاته و ۶۷۰ تن کود سولفات پتاسیم بوده است.

نوفرستی بیان کرد: نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان برای کشت بهاره برنامه‌ریزی شده و در انبارهای استان ذخیره‌سازی و تامین شده است.

وی با تاکید بر این که کشاورزان در این زمینه نباید هیچ نگرانی داشته باشند تصریح کرد: هم اکنون ۶ هزار و ۵۲ تن انواع کود مورد نیاز کشاورزان در استان ذخیره‌سازی شده است.

نوفرستی بیان کرد: میزان کودهای تدارک دیده شده از چندین هفته قبل به کارگزاران در شهرستان‌های استان اعلام شد تا در فرصت باقیمانده تا پایان سال نسبت به خرید کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان اقدام کنند.