معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری با شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” نامگذاری شده است لذا مسئولان و مردم باید از طریق مقابله با قاچاق کالا به افزایش تولید کمک کنند.

 سید محمدرضا طالبی  در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: قاچاق کالا می تواند جهش تولید را به صورت جدی به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم عزم راسخ و ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد و بارها رئیس جمهور بر مقابله با کالای قاچاق تاکید داشته است گفت: چنانچه کالای قاچاق به راحتی وارد کشور و در بازار عرضه شود و به مصرف برسد، جهش تولید که مورد تاکید رهبری و حاکمیت و مسئولان است در سایه این پدیده شوم قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پدیده مهلک و شوم قاچاق در کشور و استان دامنگیر است تاکید کرد: باید از ورود کالای قاچاق به استان و خروج قاچاقی کالا از استان پیشگیری کنیم تا مشکلات و تبعات بعدی آن به حداقل برسد.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع برخورد با کالای قاچاق تاکید کرده که عنوان کرده اند که در این خصوص باید برنامه ریزی لازم برای بستن منافذ قاچاق کالا در ورودی و خروجی ها صورت گیرد و برای آن راهکارهای لازم پیدا شود تا از قاچاق کالا پیشگیری و قاچاق به حداقل برسد.

طالبی به عوارض شوم ناشی از قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: در ورودی ها و خروجی های رسمی کشور گمرک مستقر است و حقوق و عوارض دولتی را می گیرد اما در موضوع قاچاق این اتفاق نمی افتد و کالا بدون پرداخت حقوق دولت خارج یا وارد می شود که این تنها بخشی از تبعات اقتصادی قاچاق کالاست.

وی بر هم خوردن تعادل بازار عرضه و تقاضا را از دیگر عوارض قاچاق کالا دانست و تصریح کرد: سودآوری و فساد مالی، مختل شدن تولید، صنایع کشور و کارخانه ها، به هم ریختن بازار با اشباع کالای قاچاق، نبود مدیریت صحیح دولت بر مدیریت اقتصادی و تهدید سلامت و بهداشت مردم از دیگر عوارض خسران آفرین کالاهای قاچاق است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به عوارض استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی و البسه تاریخ گذشته و قاچاق اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اینها برای مردم تهدید است گفت: متأسفانه در این خصوص فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته تا مردم از عوارض و تهدیدهای بهداشتی کالاهای قاچاق باخبر باشند.

وی افزود: تعامل بین دستگاهی در مقابله با قاچاق کالا و ارز بسیار مؤثر است چرا که یک دستگاه به تنهایی نمی تواند مبارزه کند و تعاملات بین دستگاهی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با هدف حل مشکل و فراتر از قانون باشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور