دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران گفت: ۱۳۰ مقاله از پژوهشگران سراسر کشور به دبیرخانه این همایش رسید که پس از داوری ۷۱ مقاله پذیرش قطعی و در کتاب مجموعه مقالات چاپ شد.

سامان فرزین روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران در دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی و ارتباط تصویری پژوهشگران برگزار شد افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری همایش از اردیبهشت ۱۳۹۹ با برگزاری جلسات آغاز شد و از اهداف اصلی این همایش می‌توان به مبادلات علمی جدید، تبادل تجربیات، بیان چالش‌ها و ارائه پژوهش‌های نوین اشاره کرد که به ارتقای جامعه کمک می‌کند.

وی گفت: همایش ملی باستان‌شناسی از معدود همایش‌هایی در کشور است که به صورت مداوم برگزار می‌شود و سابقه آن به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که امیدواریم این روند ادامه یابد.

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران اظهار داشت: محورهای اصلی همایش باستان‌شناسی ایران به چند بخش پیش از تاریخی، اسلامی، میان‌رشته‌ای و تاریخی تقسیم شد و پژوهشگران مقاله‌های متعدد را به دبیرخانه ارسال کردند.

رییس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: دانشگاه بیرجند و گروه باستان‌شناسی این دانشگاه علیرغم اینکه نوپا است توانسته در چند سال گذشته با برگزاری این همایش نقش خود را در توسعه این رشته ایفا کند.

احمد خامسان افزود: دانشگاه در سه دوره میزبانی همایش ملی باستان‌شناسی را برعهده داشته و امید است در پنجمین همایش همه اهدافی که تعیین شده، محقق شود.

وی بیان کرد: باستان‌شناسی و آشنایی با ریشه و پیشینه ما نقش بسیار مهمی در توسعه کشور و ایجاد هویت که زیربنای همه پیشرفت‌های مملکت است، ایفا می‌کند و تلاش‌های پژوهشگران این حوزه بدون شک نقش بسیار مهمی در توسعه و آبادانی این مرز و بوم خواهد داشت.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: امیدوارم نتایج پژوهش‌هایی که در این همایش لحاظ خواهد شد به توسعه روزافزون این رشته بسیار مهم و علمی و تعمیق هویت ایرانی اسلامی در نسل جوان کمک کند با این امید که نتایج آن در صحنه‌های کاربردی نقش ایفا کند.

وی افزود: امیدوار بودیم این همایش در شرایط عادی برگزار شود و به صورت حضوری پذیرای میهمانان همایش باشیم اما شرایط به دلیل شیوع ویروس کرونا فراهم نشد.

خامسان تصریح کرد: دانشگاه بیرجند این آمادگی را دارد که با همه توان این همایش را در آینده نیز برگزار کند و لازم است از مسوولان دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و گروه باستان‌شناسی و همکاران علمی و اداری قدردانی کنیم.

رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند هم گفت: همایش باستان‌شناسی ایران به صورت منظم یک سال در میان برگزار شده که سه دوره آن در دانشگاه بیرجند بوده است.

محمد بارانی افزود: رشته باستان‌شناسی یک رشته چند بعدی است و با توجه به ویژگی‌هایی که در این رشته وجود دارد جای امیدواری است در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه بیرجند طرح توجیهی کارشناسی ارشد باستان‌سنجی را آماده کرده و امیدواریم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

وی گفت: طرح ارسال شده و در حال بررسی است تا این رشته کارشناسی ارشد را در دانشگاه داشته باشیم و در حال حاضر در گرایش‌های اسلامی، دوره پیش از تاریخ در خدمت پژوهشگران هستیم.

رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند عنوان کرد: یکی از ویژگی‌ها و مزایای وقایع علمی این است که پژوهشگران نتایج و دستاوردهای خود را در این رویدادهای علمی ارائه می‌دهند و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این همایش‌ها فرصتی برای نقد، بررسی و ابقای دستاوردهای پژوهشگران است افزود: هدف از برگزاری همایش‌ها این است که از دیدگاه، نظرات و نتایج پژوهش‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود، آگاه شویم و دانشجویان از این دستاوردها استفاده کنند.

وی گفت: برگزاری این گونه همایش‌ها و رویدادهای علمی زحمات بسیار زیادی دارد اما تمامی آن در زمان برگزاری به حلاوت تبدیل می‌شود.

این همایش دارای چهار پنل است که پس از آیین افتتاحیه، پنل اول با عنوان پیش از تاریخ با دبیری دکتر میثم نیکزاد آغاز شد. پنل دوران تاریخی، دوران اسلامی و باستان‌شناسی و علوم میان رشته‌ای سه پنل دیگر این همایش یک روزه است.