معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های فعال و پرتلاش در زمینه ورزش کارکنان به عنوان دستگاه نمونه معرفی خواهند شد و این موضوع در ارزشیابی مدیران دستگاه‌ها نیز لحاظ می‌شود.

ناصر خوش خبر عصر پنجشنبه در نخستین نشست شورای ورزش همگانی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان برگزار شد اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های بالقوه زیادی در همه زمینه‌ها است و هرچه پیش می‌رویم با یک ظرفیت جدید مواجه هستیم که ما را تشویق می‌کند از این ظرفیت بالقوه برای بالفعل کردن آن بیشتر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه ورزش دارای استعدادها و ظرفیت‌های خاصی است که با فرهنگ غنی این دیار پیوند خورده است.

وی گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای سابقه دیرینه‌ای در این دیار دارد و آنچه ملاک عمل و رمز موفقیت این رشته‌ها بوده، توجه به اخلاق و معیارهای انسان دوستانه بوده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه فرهنگ پهلوانی در استان اظهار داشت: علیرغم محدودیت منابع اما ورزش ناآشنای زندگی مردم این استان نیست.

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه بیشتر ورزش در استان اضافه کرد: تقویت فرهنگ ورزش نیز اهمیت دارد تا میزان اقبال موجود کاهش پیدا نکند.

خوش خبر بر منطقی شدن هزینه‌هایی که مردم برای ورزش پرداخت می‌کنند تاکید کرد و گفت: نگاه مثبت به ورزش نیز باید تقویت شود و اگر برای وضعیت فعلی که زندگی ماشینی، انسان را هر روز تنبل‌تر می‌کند چاره اندیشی نشود برخی هزینه‌های جبران ناپذیر در حوزه سلامت را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده در بحث نشاط اجتماعی یادآور شد: دولت موضوع برون سپاری به بخش خصوصی را دنبال می‌کند لذا در حوزه دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنیم آنچه قانونگذار مشخص کرده به درستی تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های رشته‌های ورزشی در جلب مردم اظهار داشت: باید شرایط استان را احصا و موانع را شناسایی کنیم و برخی رشته‌ها با اقبال عمومی بیشتری مواجه است که آن رشته‌ها  باید تقویت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ذائقه‌های جوانان نسبت به ورزش تحت تاثیر فرهنگ عمومی و تبلیغات است تصریح کرد: اگر بخواهیم به هدف گذاری منطقی دست پیدا کنیم برنامه‌های کلان کشور باید برگرفته از ظرفیت‌های مناطق مختلف باشد زیرا هر منطقه ظرفیت‌های خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به داشته‌های استانی و در کنار آن استفاده از ظرفیت سایر رشته‌های ورزشی گفت: در حوزه زیرساخت‌ها هنوز استان ضعیف است و برخی رشته‌ها علیرغم محدودیت‌ها سرپا هستند.

خوش خبر بر تکمیل سالن مناسب برای برگزاری مسابقات ملی اسکواش تاکید کرد و افزود : موضوع میزبانی استان در مسابقات ملی نیازمند توجه ویژه وزارت ورزش و جوانان است.

ورزش و فرهنگ دغدغه رسانه‌های خراسان جنوبی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای استان بستر فرهنگ‌سازی آماده است گفت: حدود ۱۴۵ نشریه، پایگاه خبری و نمایندگی رسانه‌های کشوری ظرفیت بسیار گسترده برای همگانی کردن ورزش است.

ناصر نبی زاده با اشاره به رصد رسانه‌های استان برای مدت مشخص اظهار داشت: بعد از موضوع زیرساخت‌ها، ورزش و مسایل فرهنگی مهمترین موضوعاتی بود که در رسانه‌های استان به آن پرداخته می‌شود.

وی بر ایجاد بستر مناسب هم‌افزایی بین هیات‌های ورزشی و رسانه‌های استان تاکید کرد و گفت: حوزه رسانه با توجه به همه مسایل و بررسی‌ها آمادگی دارد که به صورت خاص در این منظر کمک کند و می‌توانیم از آن حداکثر استفاده را برای رونق بیشتر ورزش های همگانی ببریم.

لزوم توجه ویژه به ورزش معلولان و سالمندان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه معلولان، سالمندان و کودکان باید در بخش ورزش به صورت خاص دیده شوند گفت: خراسان جنوبی۲۳ هزار معلول دارد اما امکانات ورزشی در اختیار آنها صفر است.

علی عرب نژاد با بیان اینکه طبق قانون استفاده افراد دارای معلولیت از اماکن ورزشی رایگان است افزود: علیرغم الزام قانونی اما این مهم تاکنون در استان اجرایی نشده و هر زمانی مطالبه کردیم گفته‌اند ورزشگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه ورزش همگانی معلولان برنامه ریزی خاص می‌طلبد گفت: چهار هزار و ۵۷۶ سالمند در استان از بنیادهای فرزانگان خدمات دریافت می‌کنند اما موضوع ورزش برای این افراد تاکنون صفر بوده مگر مواردی که به صورت مناسبتی اجرا شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: سازمان بهزیستی بودجه‌ای برای توسعه ورزش ندارد اما برنامه مدون نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار کودک که در مهدها حضور دارند نیز جامعه هدف بهزیستی هستند ادامه داد: هیچ توجهی به این سه قشر در زمینه ورزش تاکنون نشده است.

برخی روسای هیات‌های ورزشی نیز در این نشست به وجود محدودیت های مالی در همگانی کردن ورزش اشاره کردند و خواستار توجه بیشتر به این حوزه و فرهنگ‌سازی شدند.

راه‌اندازی کمپین آگاهی بخشی از طریق رسانه‌ها، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و بهره‌وری از جوانان در سازمان‌های مردم نهاد از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.