رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: نوروز امسال ۹ نفر در حوادث جاده ای استان جان باختند و ۲۰۹ نفر در این حوادث مصدوم شدند.

 سرهنگ علیرضا رضایی ر در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان در سال ۱۴۰۳ که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ۶ نفر از فوتی ها در محورهای غرب استان جان خود را از دست دادند لذا این منطقه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی بر فعال شدن پویش‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در روزهای خاص تاکید کرد و گفت: شدت تصادفات جاده ای زیاد است و افزایش تردد در تعطیلات پیش رو پیش بینی می شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: علیرغم افزایش ۲ درصدی تردد اما جاده‌ها خلوت و سرعت بالاست اگرچه از لحاظ کنترل میانگین سرعت جزو استان‌های موفق هستیم.

وی گفت: برنامه ریزی سازمان‌های امداد و نجات در موج بعد از تعطیلات نوروزی ضرورت دارد چون تعطیلات عید فطر پیش رو است.

سرهنگ رضایی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اقدامات کنترلی و کاهش تصادفات فوتی استان نسبت به نوروز پارسال اضافه کرد: دوربین‌های ثبت تخلف در سطح جاده‌ها کمک کننده بوده و هزار و ۲۵۰ وسیله نقلیه با سرعت بحرانی توقیف ساعتی شدند.

وی با بیان اینکه هزار و ۳۵۰ وسیله نقلیه هم توقیف سیستمی شدند گفت: سرعت و سبقت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی، انحراف به چپ و نقص فنی مهمترین تخلفات در کنترل‌ها بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی عنوان کرد: تاکید و پیگیری استاندار برای برپایی سیاه چادرها در محورهای استان منجر به به کاهش ۱۵ درصدی واژگونی ها شده است.

وی افزود: تصادفات بیشتر در قبل و بعد از افطار رخ می‌دهد که زمان خلوتی جاده ها است لذا انتظار می رود یگان های امدادی در این ساعات حضور پر رنگتری داشته باشند.

سرهنگ رضایی با اشاره به توقف اتوبوسی که روز گذشته ترمز بریده بود اظهار کرد: این اتوبوس با سرعت زیاد در حرکت بود که با باز شدن لاین اضطراری توانستیم آن را در ورودی مهرشهر متوقف کنیم.

وی نصب نشانگاه روشنایی و تابلوی فسفری ویژه در گریزگاه ها را ضروری دانست تا چنین حوادثی را بتوان مدیریت کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۶۵۷ هزار و ۷۲۶ تردد در راه های استان انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه نوروز سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

اسدالله جلال زاده افزود: چهار درصد انباشت وسیله نقلیه در استان را داشتیم همچنین بیرجند – قاین، بیرجند – سربیشه و فردوس – بجستان پر ترددترین محورها بوده است.

وی با اشاره به اینکه قاین – بیرجند و نهبندان – سربیشه محورهای دارای بیشترین تخلف سرعت هستند عنوان کرد: ۶۳ سامانه فعال هوشمند ثبت تخلفات در جاده های استان داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از افزایش ۱۹ درصدی سفرهای درون استانی نیز خبر داد و گفت: ۵۵ درصد تصادفات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: اقدامات کنترلی در کاهش تصادفات اثرگذار بوده که با همکاری پلیس راه انجام شده است همچنین ۲۰۰ خودرو گشت نامحسوس در اختیار پلیس راه قرار گرفته که در مدت اجرای طرح کنترل‌های لازم را انجام داده اند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور