مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اکنون ۱۲۷ سازه آبخیزداری در این استان با حجم ذخیره یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در دست احداث است.

علیرضا نصرآبادی  افزود: امسال ۴۱ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۱۵۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای احداث سازه‌های آبخیزداری به استان اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: از مجموع پروژه‌های در دست احداث، ۹۵ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی تامین اعتبار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این ۹۵ سازه آبخیزداری در سطح ۱۶ هزار هکتار از عرصه‌های بالادست قنوات استان در حال احداث است.

وی ادامه داد: حجم عملیات این سازه‌ها ۱۷۳ هزار و ۱۹۳ مترمکعب است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا خواهد شد.

نصرآبادی گفت: از مجموع این سازه‌ها، ۱۰ سازه خاکی و سرریز ملات، ۳۶ سازه سنگ و ملات، یک مورد مرمت عملیات سنگی و ۴۸ مورد سازه گابیونی است.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری با ظرفیت بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که تاثیر بسزایی در مهار روان آب‌های ناشی از بارندگی در پی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ۲ سال قبل با اجازه مقام معظم رهبری از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری هزینه شد و اکنون این طرح از محدود مواردی است که از صدر تا ذیل نظام بر اجرای آن تاکید دارند.

سهم استان خراسان جنوبی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری ۱۶ میلیارد تومان بود که منجر به اجرای ۱۰۳ سازه آبخیزداری در سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شد.

سال گذشته نیز سهم استان از این محل ۳۱ میلیارد تومان اعتبار بود که از این طریق ۸۷ سازه آبخیزداری در سطح ۳۱ هزار هکتار اجرا شد و افزایش اعتبار به دلیل اجرای خوب این طرح در سال ۹۷ بوده است.

سال ۹۸ پروژه‌ها به موقع و در زمان و مکان مناسب اجرا شد لذا نخستین بار در کشور مازاد تفاوت ارز صندوق توسعه ملی توسط سازمان جنگل‌ها برای هفت استان از جمله خراسان جنوبی در سال ۹۹ اختصاص یافت.