#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 ۱۱ پروژه بخش کشاورزی سربیشه با اعتبار ۱۰۸ هزار و ۲۱۴ میلیون ریال همزمان با هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

در سومین روز هفته جهاد کشاورزی یک این واحد گلخانه با متراژ ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در سربیشه به نمایندگی از ۱۱ پروژه بخش کشاورزی این شهرستان افتتاح شد که تثبیت اشتغال برای ۲۳۳ نفر را به همراه دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی روز دوشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: یکی از اقدامات دانش‌بنیان که در خراسان جنوبی کمتر به آن توجه شده و بعضا مغفول مانده، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

جواد اشرفی افزود: توسعه گلخانه‌ها متناسب با زیست بوم و اکوسیستم استان بوده و امری ضروری است، لذا باید تولید محصولات کم آب‌بر و متناسب با سیستم و زیست بوم استان مورد توجه واقع شود.

وی بیان کرد: در توسعه گلخانه‌ها توصیه می‌کنیم کاشت صیفی‌جات که رویکرد صادرات محور دارد هدف اصلی نباشد زیرا برای اینگونه محصولات به منظور جلوگیری از صادرات آب مجازی، ۱۰ درصد عوارض در نظر گرفته شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه کشت علوفه‌های مبتنی بر زیست بوم منطقه و کم آب‌بر نیز به عنوان یکی از مباحث مهم در امنیت غذایی استان باید مورد توجه واقع شود.

وی نبود تولید علوفه پایدار برای احشام را یکی از مشکلات و ضعف‌های استان دانست و ادامه داد: نیاز است در مناطق دارای پتانسیل از جمله اراضی پایین دست سدهای استان، کاشت و توسعه مزارع علوفه‌ای مدنظر جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

اشرفی یکی از حلقه‌های مفقوده در استان را پایدار نبودن تامین علوفه ذکر کرد و گفت: خراسان جنوبی در بخش دامپروری تولیدکننده است اما در زمینه تامین علوفه پایدار همواره دچار مساله بوده و به سختی علوفه مورد نیاز دام استان را تامین می‌کند.

وی افزود: اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته که باید توسعه پیدا کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دستگاه‌هایی از قبیل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، بسیج سازندگی و سایر برای سرمایه‌گذاری و هزینه در این بخش اعلام امادگی کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه هم گفت: در صورت بهره‌برداری کامل همه واحدهای این ۲ فاز مجتمع گلخانه‌ای در آینده تولید سالانه بیش از ۱۰ هزار تن محصول پیش‌بینی شده است.

محمدرضا زرگری افزود: تحقق این برنامه نیازمند تخصیص سهمیه آب و افزایش دبی از طرف شرکت آب منطقه‌ای استان است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع گلخانه‌ای سربیشه در سطح ۳۱ هکتار آغاز شده که این مجتمع نیز نیازمند تخصیص سهمیه مناسب آب است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار داشت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۱۱ پروژه با اعتبار ۱۰۸ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال با اشتغال ثابت و تثبیت اشتغال برای ۲۳۳ نفر به بهره‌برداری رسید.

همزمان با هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) بهره‌برداری از ۱۰۹ پروژه با هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در استان خراسان جنوبی آغاز شد.